ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
שביתת מלצריות "עלית קופי־טו־גו"
תנועת מאבק סוציאליסטי תומכת בשביתה החשובה והתקדימית בהובלת ועד המלצריות והמלצרים ב"עלית־שטראוס קופי־טו־גו" שליד אוניברסיטת תל־אביב.
3,597

3,597

הקפה בכוס, הזכויות בתחתית
בעקבות הפרה שיטתית של זכויות העובדים החליטו מלצריות ומלצרים בבית־הקפה "עלית־שטראוס קופי־טו־גו" להתאגד כדי לשמור על זכויותיהם. זכויות שונות כגון דמי הבראה, גמול שעות נוספות וימי חופשה הופרו כלפי עובדים שונים, קנסות הוטלו בניגוד לדין ופיטורים נעשו באופן שרירותי. אפילו בטיפים — אותה נדבה מסורתית שלקוחות משאירים עבור נותני שירות מנוצלים — ההנהלה שולחת את ידה. כלומר, לא די שהבעלים מגלגלים את עלות משכורות העובדים באופן ישיר על הלקוחות, הם גם לוקחים לעצמם חלק מאותן משכורות וירטואליות... הנהלת הסניף שולטת על חלוקת הטיפים, כאשר חלק היא שומרת לעצמה, עם חלק היא משלימה חוסרים בקופה וחלק היא מחלקת לעובדים באופן שמטיב עם ה"מקורבים" להנהלה תוך שימוש בטיפים ככלי דיכוי ושליטה.

במהלך תקופת ההתאגדות בשבועות האחרונים, היו ניסיונות חוזרים ונשנים להגיע להסדר עם ההנהלה, אך היא העדיפה לנקוט שורה של צעדים כוחניים וחד־צדדיים כנגד העובדים, במטרה לשבור אותם. בין היתר, על אחת הנציגות הושם מעקב צמוד במהלך העבודה. עובד אחר הוכנס ל"סיבוב" ברכב של המנהל ואויים כי לא ישוחרר הביתה ממקום העבודה אם לא יחשוף מידע מסויים לגבי ההתארגנות. ההנהלה גם פגעה במארגנים מבחינה כלכלית באמצעות קיצוץ מספר המשמרות ושכרה ביריונים להפחידם.

מאז התארגנו העובדים חל שיפור בתנאי העבודה, אבל ההנהלה לא מוכנה להביא את הדברים לסיכום בכתב או להתפשר בסוגיית הטיפים. העובדים אינם תמימים ומבינים שלסיכומים שבעל־פה עם ההנהלה לא יהיה ערך בעתיד. לכן החליטו לצאת לשביתה.


שביתה תקדימית
שביתת עובדי בית־קפה מאורגנת היא אירוע תקדימי בישראל, במיוחד על הרקע של הניצול החריף וההפרות הבוטות של זכויות העובדים בענף. כידוע ענף המסעדנות והמלונאות מצוי בתחתית סולם השכר במשק וזאת כתוצאה ממדיניות מכוונת של המעבידים, המתאפשרת בשל רמת ההתאגדות הנמוכה בענף ופאסיביות או בוגדנות מצד הוועדים הקיימים במלונות.

המעבידים טוענים שהעובדים בענף הם צעירים, שמסוגלים להתקיים על שכר נמוך ולעבוד שעות ארוכות מהרגיל ובמשרה זמנית. זה היפוך של גורם ותוצאה. בגלל שתנאי העבודה בענף בישראל כל־כך ירודים, בעיקר צעירים שאינם מפרנסים משפחות או נוער או מהגרי־עבודה מצליחים להחזיק בהם מעמד — כאשר האחרונים מנוצלים עוד יותר מהרגיל. זוהי שיטת ניצול נוחה ומשתלמת עבור המעבידים. הם מניחים שחוסר הניסיון בשוק העבודה של אותם עובדים אחראי למודעות נמוכה לזכויותיהם וכי הם לא ישתמשו בזכות ההתארגנות כדי לתבוע אותן. אבל מי אמר שלעובדים אין ניסיון? כיום יותר ויותר צעירים מוצאים עצמם עוברים ממקום עבודה זמני אחד לאחר בקצב מהיר אך בסופו של דבר נאלצים לעבוד בעבודות זמניות תקופה ארוכה מאוד. המאבק ב"קופי־טו־גו" מסמן התחלתה של התעוררות חשובה של דור שלם של צעירים המנוצל במקומות אלו. המציאות הקשה במקומות העבודה הבלתי־מאוגדים מביאה שכבה של עובדים צעירים להתחיל ללמוד את זכויותיהם ולתבוע אותן. אין ספק שהשביתה ב"קופי־טו־גו" תעניק השראה לעובדים רבים להתחיל ולארגן גם את מקומות העבודה שלהם.

דו״ח שביתה
השביתה פרצה ב־23 באוקטובר, לאחר חוסר מוכנות ההנהלה להגיע לסיכום בכתב עם ועד העובדות.

ההנהלה, שהתכוננה מראש לשביתה, הביאה עובדי הנהלה ומלצריות חדשות בניסיון לשבור את השביתה. ההנהלה שכרה מאבטחים שימנעו (אפילו בניגוד לחוק) את כניסת העובדות השובתות למקום העבודה.

העובדות, מצידן, בסיוע פעילים וסטודנטים תומכים, אירגנו משמרות־שביתה יומיות שניצבות לאורך כל שעות היום מול בית־הקפה וקוראות לציבור שלא להיכנס פנימה. המשמרת מצויידת בפלאייר הסברה לציבור ובשלטי מחאה.

כרגע השביתה מצליחה בצורה מעוררת השראה למנוע את תפקוד בית־הקפה והוא עומד כמעט ריק, למעט מספר "לקוחות" שהם ברובם מקורבים של חברי ההנהלה, אשר הובאו במיוחד כדי לשדר "עסקים כרגיל".

התקיימה גם משמרת מחאה מול סניף הרשת באוניברסיטת חיפה על־ידי התארגנות "סטודנטים למען צדק חברתי". כמו כן, גם אירגון הסגל הזוטר באוניברסיטת ת״א קרא לחבריו להחרים את בית־הקפה עד סיום השביתה.

הצעד האחרון והקיצוני ביותר שנקטה ההנהלה עד כה הוא תביעת דיבה כנגד העובדים על סך חצי מיליון שקל. צעד זה הוא טריק ידוע ושכיח שבו משתמשים מעבידים כנגד ראשי ועדים שובתים. את היקף התביעות הדראקוניות שהוגשו נגד עובדי הנמלים בעבר ניתן בהחלט לאמוד במאות מיליוני שקלים. עד כה עובדים לא אולצו לשלם תביעות מגוחכות אלה. לעובדות אין מה לחשוש ממהלך נואש זה של ההנהלה. לא יחסרו להן עדויות לאימות דבריהם. למרות זאת, הצעד בהחלט מצריך מהציבור לנקוט תגובה קשה כנגד בעלי הרשת הנצלנית והשקרנית.

דרושה סולידריות
משמרות המחאה זקוקות לפעילים ותומכים נוספים, לצורך תמיכה וחלוקת פלאיירים בקרבת בית־הקפה!

בית־הקפה ממוקם בכיכר אנטין (השער המרכזי של אוניברסיטת ת״א, רחוב לבנון).

כמו כן, אנחנו מחזקים את קריאת העובדים להחרים את כל סניפי "עלית קופי" באוניברסיטאות, בתחנות הרכבת וברחבי הארץ, כל עוד לא נענות דרישות העובדים והשביתה נמשכת. אנחנו מבקשים מכול מי שאינו יכול להגיע לת״א לארגן משמרות מחאה נוספות מול סניפים נוספים של הרשת. נשמח לסייע לאירגון פעילויות מסוג זה.

להרחיב את המאבק, להתארגן!
ניצחון של עובדי "קופי־טו־גו" יהיה ניצחון עבור עובדים בלתי־מאורגנים בכלל ועובדי ענף המסעדנות בפרט. רק דרכם הנחושה של עובדי "קופי־טו־גו" תוכל לשנות את המציאות הקשה בענף כולו, אם תאומץ על־ידי עובדים נוספים מבתי־קפה, מסעדות ומקומות עבודה מתחומים אחרים.

נשמח לסייע לכול המעוניין לארגן את מקום עבודתו... צרו קשר בעניין זה או לצורך תיאום הגעה למשמרות השביתה ופעולות נוספות: שי — 052.5809922 / יאשה — 054.8184461

לעידכונים תדירים מחזית המאבק, כנסו לבלוג של ועד המלצריות והמלצרים: gocoffeego.blogspot.com

  • אנחנו דורשים מההנהלה להסיר את התביעה המשפטית השערורייתית, הטוענת להוצאת דיבה על־ידי העובדות והעובדים השובתים, ולקבל בכתב לאלתר את דרישותיהם הצודקות. כן לחוזה עבודה קיבוצי שיורחב לכלל העובדים בסניפי הרשת!
  • אנחנו קוראים לציבור להחרים את הרשת ולארגן פעולות מחאה מול סניפיה השונים עד שתסיר ההנהלה את איום התביעה ותענה בכתב לדרישות העובדים.
  • אנחנו קוראים לעובדים בשאר סניפי הרשת ובמקומות עבודה אחרים ללכת בדרכן של עובדות "קופי טו גו", להתארגן ולהיאבק לשיפור תנאיהם.
  • כן להתחלת קמפיין של ההסתדרות ואירגונים נוספים למען התאגדות עובדים בכול הארץ
  • כן לחיסול סוכנויות כוח־האדם והקבלן. העסקה ישירה בכול מקום עבודה והבטחת זכות העובדים להתארגן ולהשתית חוזה עבודה קיבוצי שיחול על כלל עובדי המקום.
  • כן להקמת מפלגת עובדים, שתאחד את מאבקי העובדים ומאבקים חברתיים נוספים כנגד שלטון ההון ולמען חברה המתנהלת לטובת הרוב המכריע של האוכלוסיה ולא למען הרווחים של משפחות ההון והאינטרסים של פוליטיקאים מושחתים.
הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.