ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
פיטורים בטבע
מקבלת הטבות מס, מפטרת עובדים
די לסחיטה באיומים — להעביר את טבע לבעלות ציבורית
1,558

1,558

חברת טבע הודיעה כי תפטר 350 עובדים מתוך 7,000 עובדיה בישראל, על רקע ירידה של 40% בערך מניית טבע בשנה האחרונה, ורכישתה של אקטוויס ג׳נריקס, החטיבה הגנרית של חברת אלרגן, תמורת 40 מיליארד דולר, רכישה אותה טבע מימנה באמצעות הנפקת אג״ח (דה מארקר).

אבל עדיין, טבע מגלגלת רווחי עתק. למרות ירידה ברווחיות לעומת שנים קודמות, טבע סיימה את שנת 2016 ברווח נקי של 1.2 מיליארד ש״ח ואת הרבעון הראשון של 2017 ברווח נקי של 2.3 מיליארד ש״ח. בחמש השנים האחרונות צברה טבע רווח נקי של 30 מיליארד ש״ח (דבר ראשון).

ההודעה על פיטורי העובדים מקוממת במיוחד על רקע הטבות המס להן זכתה החברה, בגובה של למעלה מ־18 מיליארד שקל בשנים 2006–2014, והשכר הפוטנציאלי של המנכ״ל הזמני של החברה שעשוי להגיע השנה ל־9 מיליון דולרים. ב־2015, ממשלת ההון וההתנחלויות סרבה להתנות הטבות מס בקליטת עובדים נוספים או תוספות שכר. כעת, הממשלה לא מתכוונת לנקוף אצבע למנוע את הפיטורים.

ההסתדרות לא מסכימה "לשום מהלך חד־צדדי שבו יפוטרו עובדים בחברת טבע", ובמפעל טבע בכפר־סבא העובדים החלו בעיצומים. על אחת כמה וכמה כאשר החברה רווחית, את הפיטורים יש להסיר מסדר היום לאלתר, בלי מו״מ על מספר המפוטרים. אם ההנהלה מתעקשת "להתייעל", יש לדרוש ממנה לפתוח את ספרי החשבונות כדי שהעובדים יוכלו לראות היכן באמת מצויים השומנים העודפים, כמו בונוסים למנהלים ודיבידנדים לבעלי השליטה בחברה.

בסופו של דבר, הבעיה נעוצה במצב בו אלפי עובדים נתונים לחסדי הנהלה הפועלת למען הרווחים של מספר מצומצם של בעלי שליטה. הלאמה של טבע, בניהול ופיקוח דמוקרטים של נציגי עובדים ונציגי ציבור, תאפשר למנוע שימוש ציני כזה בעובדים, ותאפשר להשתמש בכספים שמשמשים כיום כדיבדנדים לטובת השקעה במערכת הבריאות ופיתוחים רפואיים, כחלק מתוכנית סוציאליסטית להשקעה ופיתוח של המשק באופן דמוקרטי ולרווחת הכלל.

הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.