ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
לא לפיטורים במדעי הרוח!
קיצוצים במדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב — סגל ההוראה נערך למאבק
הנהלת האוניברסיטה מתכננת סגירת תוכניות, ביטול קורסים ופיטורים — ולפגוע בסגל ההוראה וגם בסטודנטיות ובסטודנטים ■ ארגון סגל ההוראה והמחקר נערך למאבק, נחוצה התגייסות וסולידריות של כלל הקמפוס ■ דיווח מהפגנה ראשונה — לקראת המשך המאבק
1,137

1,137

יחד עם עשרות מרצים.ות וסטודנטים.ות, השתתפנו אתמול בהפגנה של סגל ההוראה והמחקר באוניברסיטת ת״א נגד פיטורים וקיצוצים מתוכננים בפקולטה למדעי הרוח: סגירת תוכניות, ביטול קורסים ופיטורים של מרצים ומרצות. היקף הפיטורים לא ידוע, למרות שדקאנית הפקולטה הודתה שהם הולכים לקרות, ושחלק מהמפוטרים כבר קיבלו הודעה. "אנחנו כאן כדי להתנגד לעוד צמצומים במדעי הרוח!" אמר סיו״ר הארגון, רונן צדקה, בנאומו. הוא סיפר כי לפני שנתיים יושמו צמצומים של כ־25 קורסים בפקולטה וכעת דקאנית הפקולטה טוענת שיש יותר מדי עמיתי הוראה, וש"יש קורסים שהם הערות שוליים". "אנחנו הערות שוליים?" צדקה המשיך.

דרישות ההפגנה היו לדעת מה תוכניות הדקאנית ומה היקף הפיטורים המתוכנן, התנגדות לפיטורים במדעי הרוח, אך גם דרישה להשקיע בפקולטה ולא לצמצם כדי לפתור את הבעיות עמן היא מתמודדת, של מיעוט נרשמים ומחסור בתקציבים. "מדעי הרוח הם לא מפעל כלכלי כושל שצריך לסגור ולפטר את העובדים והעובדות שלו... הכשל הכלכלי הוא בדרג המנהלי שמחפש פתרונות קלים" אמרה נועה גדי, עמיתת הוראה וחברת ועד בארגון.

באופן משמעותי, בהפגנה השתתפו סטודנטים וסטודנטיות רבות, כולל מתאי הסטודנטים של מאבק סוציאליסטי, חד״ש ועומדים ביחד. אילון טוהר, סטודנט להיסטוריה מ"עומדים ביחד", נאם והתייחס בדבריו לחשיבות הסולידריות הזו: "אנחנו בתור סטודנטים לא צריכים לחשוב על עצמנו רק בתור אינדיבידואלים, צרכנים של איזשהו שירות שבאים להוציא את הציון הכי טוב. יש לנו ביחד כוח ואנחנו צריכים להתארגן בשביל להילחם עבור הזכויות שלנו!"

גם אנחנו באנו עם מסר של סולידריות בין הסגל לסטודנטים, וגם בין הפקולטות השונות. יהונתן בן יעקב, חבר במאבק סוציאליסטי וסטודנט לפיזיקה נאם ואמר: "באתי לפה בסולידריות עם הסגל במדעי הרוח נגד ההנהלה. כשההנהלה תוקפת קבוצה אחת בקמפוס היא מקבלת בטחון לתקוף את כולם. ההתקפה נגד הסגל במדעי הרוח, היא התקפה נגד הסטודנטים למדעי הרוח וזה פתח להתקפה נגד שאר הסטודנטים... נגד קיצוצים צריך להיאבק ביחד, בסולידריות". הוא קרא להתארגן למאבק נגד מדיניות האוניברסיטה שמשקפת את מדיניות הממשלה לפגוע במדעי הרוח גם בתיכונים — מדיניות המקדשת רק רווחים ולא רואה שום דבר מעבר. הטענה נגד הוראת מדעי הרוח היא ש"אינה חיונית", אבל כפי שיהונתן ציין, הממשלה מתעמרת גם בעובדות חיוניות כמו הרופאות המתמחות והמורות שנמצאות במאבק על תנאים. מה שממחיש שתחת החברה הקפיטליסטית, חיוניות מוגדרת לא על פי צרכים של א.נשים מן השורה אלא על פי מה שרווחי — "לא לנו... אלא לטייקונים ולבעלי הון" כפי שאמר יהונתן בנאומו.

ההפגנה המוצלחת היא רק צעד ראשון בשורה של צעדי מאבק שארגון סגל ההוראה והמחקר מתכנן במטרה למנוע את הפיטורים. במקביל, הכריז ועד הארגון על סכסוך עבודה רשמי על רקע המשך הפגיעה בזכויות הסגל סביב ההוראה המקוונת. סכסוך זה מצטרף גם לסכסוך עבודה של הסגל הזוטר באוניברסיטת חיפה. מדיניות הממשלה הקפיטליסטית, והנהלות המוסדות האקדמיים, עלולה להוביל שוב פעם לשיבושים בלימודים — התגייסות וסולידריות של ציבור הסטודנטיות והסטודנטים לצד סגלי ההוראה ושאר העובדים והעובדות בקמפוסים תסייע לשיבוש ההתקפות על ההשכלה הגבוהה. לאגודות הסטודנטים, ולהתאחדות הארצית, אחריות מיוחדת להוביל התארגנות והתגייסות מראש בסולידריות עם סגלי ההוראה.

הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.