ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
ממשלת נתניהו נגד הסביבה
הממשלה בלמה את חוק האקלים, ומתכננת שורת התקפות על הסביבה
הצעת התקציב, חוק ההסדרים וחוקי "ההפיכה המשפטית" מכילים שורה של צעדים להחלשת האכיפה והפיקוח על בעלי הון ותאגידים מזהמים■ התעוררות מחודשת של המאבק נגד משבר האקלים תצטרך להציע גם חלופה למערכת הקפיטליסטית
700

700

משבר האקלים ממשיך להתעצם ותופעותיו מחריפות. חוקרי אקלים מתריעים ממחזור חדש של תופעת ״אל ניניו״ שאת סימניה כבר התחילו לראות באוקיינוס השקט. מדובר בתופעת אקלים בעלת אפקט מחמם, שתגדיל את התדירות של אירועי טבע הרסניים כמו שטפונות ובצורות. למרות הסכנה הממשית, מאז הסכם פריז ב־2015 ופרסום דו״חות אזהרה חמורים של ה־IPCC, הממשלות הקפיטליסטיות לא נקטו בשום צעדים קונקרטיים לבלום את משבר האקלים.

חוק האקלים של ממשלת בנט־לפיד אושר בשנה שעברה בקריאה ראשונה. עוד בנוסחו הראשוני החוק ביקש לצמצם את פליטות גזי החממה ב־27% בלבד עד 2030. היעד חלש, נחשב לנמוך בהשוואה עולמית, ואינו עומד בקנה אחד עם הידע המדעי בנושא, לפיו נדרשות מדינות העולם להפחית מעל 50% מפליטות גזי החממה עד 2030 כדי להגביל את עליית הטמפרטורה הממוצעת של כדור הארץ ואת השפעותיו החמורות ביותר של משבר האקלים.

ארגונים סביבתיים הזהירו שהחוק הוא פשרה עצובה שלא תואמת למציאות ולדחיפות של משבר האקלים. מעט לאחר הקמת ממשלת נתניהו החדשה, המשרד להגנת הסביבה הכריז על כוונתו להעלות את היעדים מהפחתת פליטות של 27% להפחתה של 50% עד סוף העשור. במשרד האוצר זעמו, ודרשו לעבור על כל סעיף בחוק מחדש. בהמלצת האוצר, ב־5 במאי רה״מ נתניהו דחה את ההצבעה על החוק.

באוצר דורשים להפחית מסמכויותיו של המשרד להגנת הסביבה ולהעביר סמכויות רבות יותר למשרד ראש הממשלה. הם רוצים להחליש את המשרד להגנת הסביבה — בתקציבים וביכולת האכיפה שלו נגד זיהום אוויר, מפגעים סביבתיים, ועוד — כדי לאפשר לבעלי ההון להמשיך להרוויח מהרס הסביבה. נראה שלשרה סילמן, שקיבלה את המשרד כמתנה על פרישתה מקואליציית בנט־לפיד, לא באמת אכפת מכך — סדר היום שלה מוקדש יותר למפגש עם מכחישי התחממות גלובלית מאשר לארגוני סביבה.

בנוסף לכך, ארגוני הסביבה מתריעים גם על סכנות ההפיכה המשפטית, שעתידה לפגוע משמעותית ביכולת לתבוע ולעתור לבג״ץ — כלי שמאבקים סביבתיים משתמשים בו. גם חוק ההסדרים שאושר, טומן בחובו שורה של מהלכים שיפגעו ביכולת ההגנה על הסביבה ויעבירו מסמכויותיו של המשרד להגנת הסביבה לוועדת התשתיות הלאומיות, כמו מתן פטור מחוק אוויר נקי עבור חברת החשמל וליצרני חשמל פרטיים.

בתנועת המחאה נגד הממשלה וההפיכה המשפטית צריכים להישמע יותר קולות שמזכירים את משבר האקלים ונאבקים למען צדק אקלימי. באופן כללי, כדי שהמחאה תצבור מחדש מומנטום, סדר היום שלה צריך להתרחב. יש למשבר האקלים השפעות ישירות על מציאות החיים של כולנו, ובמיוחד על אוכלוסיות מוחלשות, כמו החברה הפלסטינית וערי הפריפריה. מחסור במזון כתוצאה מבצורות, למשל, מעלה עוד יותר את יוקר המחיה.

עכשיו, יותר מתמיד, דרושה אלטרנטיבה פוליטית שקושרת מאבקים במקום להפריד ביניהם ושמרכזת במקום אחד את המסקנות של מאבקים שונים, כולל מאבקים למען האקלים והסביבה.

מה שעומד מאחורי העברת הסמכויות למשרד האוצר זה הרצון של בעלי ההון והמעמד השליט הקפיטליסטי להבטיח את שורת הרווח שלהם גם כשהמערכת האקולוגית במשבר מחריף.

מול זה, צריך לבנות כוח פוליטי ששם את החיים והרווחה במקום הרווחים. יש עוד זמן להתכונן לנזקים החמורים ביותר של משבר האקלים, אבל בשביל זה צריך מיסוי על בעלי ההון לבניית תשתיות ירוקות והלאמת תאגידים מזהמים ומשאבי טבע כדי לבצע השקעה מסיבית בתשתיות, בתחבורה ובאופני הייצור, לשם תכנון דמוקרטי ומקיים לטווח ארוך.

גם מעבר מהיר למקורות אנרגיה חלופיים ושיתוף פעולה בקנה מידה בינלאומי הם הכרח קיומי. המעמד השליט לא מעוניין ולא יכול לעשות את זה. לכן, בשביל לעשות שינוי אמיתי במציאות החיים שלנו, נחוץ מאבק עם התגייסות של מעמד העובדים והעובדות.

*   מתוך גיליון יוני 2023 של עיתון "המאבק"
הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.