ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
מאבקים במקומות העבודה
עובדי במה, מנקים ובוחני נהיגה דורשים להתפרנס בכבוד
מאחורי הקלעים ב"הבימה" – הלנות שכר! ■ ההפרטה לא עברה טסט ■ עובדי הניקיון בירושלים זקוקים לסולידריות
976

976

מאחורי הקלעים ב"הבימה" — הלנות שכר!

מזה חודשים סובלים כ־200 עובדי תיאטרון הבימה בתל אביב מהלנות שכר ואי תשלום זכויות סוציאליות. באחרונה הוכרז סכסוך עבודה בתיאטרון, הן על ידי ההסתדרות, שמאגדת את עובדי המנהלה, הסדרנים ועובדי הבמה, והן על ידי שח״ם, איגוד השחקנים.

הבימה מתמודד עם קשיים תקציביים בגלל הקיצוצים הרבים בתמיכת המדינה בתרבות ובגלל שבעבר העבירה המדינה לתיאטרון הלוואות במקום מענקים. כיום הבימה מחזיר למדינה מדי חודש סכומים גדולים בתוספת ריבית.

לאחר ההכרזה על סכסוך עבודה, נתנה ההסתדרות להבימה הלוואה על סך 2.5 מיליון שקל כדי שההנהלה תשלם משכורות לעובדיה. במקביל, קרא יו״ר ההסתדרות למשרדי הממשלה לכסות את חובות התיאטרון, אך זה לא יקרה ללא מאבק שיכלול צעדים ארגוניים וגיוס סולידריות. העובדים צריכים לקבל גב מלא מההסתדרות, כולל תשלום משכורות מקרן השביתה במידת הצורך. צעד כזה יכול לחזק את רוח הלחימה של העובדים הרבה יותר מעוד הלוואה להנהלה השקועה בגירעונות.

ההפרטה לא עברה טסט

כ־140 בוחני נהיגה מכל הארץ ערכו אסיפות הסברה ונקטו צעדים ארגוניים בדרישה לחתימה על הסכם קיבוצי ראשון.

שירותי הטסטים הופרטו לפני כשלוש שנים, וחברות פרטיות הורשו לתפעל את מבחני הנהיגה המעשיים. המשמעות היא שבוחני הנהיגה, שהועסקו בעבר ישירות על ידי משרד התחבורה, הפכו לעובדי קבלן. מאז 2018, מרבית בוחני הנהיגה עובדים בחברת הקבלן "טלדור". בחודשים האחרונים הם פתחו במהלך התאגדות בהסתדרות כדי לשפר את תנאי העבודה והשכר.

חברת טלדור לא הכירה בהתאגדות ואף ניסתה לפטר את הבוחנים ששותפים בהתארגנות. בהמשך לצעדים הארגוניים בהם נקטו העובדים, עצר בית המשפט את הפיטורים ודרש מטלדור להיכנס למשא ומתן עם ההסתדרות. דרוש מאבק נחוש למען חתימת הסכם קיבוצי ראשון מול טלדור וכצעד בדרך לביטול ההפרטה ולהחזרה להעסקה ישירה של הבוחנים כעובדי מגזר ציבורי מן המניין במשרד התחבורה.

עובדי הניקיון בירושלים זקוקים לסולידריות

עובדי הניקיון בעיריית ירושלים ממשיכים במאבק נגד הפרטת ניקיון הרחובות. הם דורשים את המשך העסקתם הישירה על ידי העירייה ולא באמצעות חברות קבלן. ההפרטה תביא להרעה בתנאי העבודה הקשים ממילא של עובדי הניקיון.

לאחרונה ערכו העובדים שלוש הפגנות נגד המהלך של ראש העיריה, משה ליאון. שתיים מהן היו מול מטה מרחב ההסתדרות — העובדים דורשים מהמרחב להצטרף למאבק ולהתנגד להפרטה. האבסורד הוא שמי שנותן יד לפגיעה בעבודה המאורגנת הוא יו״ר מרחב ההסתדרות בירושלים, דני בונפיל. בונפיל, שאף היה בעברו יו״ר ועד עובדי העיריה, לא רק שלא נאבק בהפרטה אלא אף התבטא בזכותה. עובדי הטאטוא נאלצים למעשה להיאבק גם נגד יו״ר המרחב שלהם בהסתדרות.

בינתיים המאבק זכה להישג זמני — פיטוריהם נדחו בשלושה חודשים. אך תהליך ההפרטה לא נעצר והעובדים זקוקים לכל תמיכה וסולידריות.

*   מתוך עיתון "המאבק", גיליון דצמבר 2019 – ינואר 2020
הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.