ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
טירוף קפיטליסטי
כספי ציבור מושקעים בהרס יערות הגשם
הבנק האירופי המרכזי, הפד האמריקאי והבנק המרכזי של בריטניה הם חלק מהגופים שהשקיעו מיליוני דולרים מכסף ציבורי בתאגידי ענק שמעורבים בהרס יערות הגשם בברזיל שמאיץ את משבר האקלים
854

854

כמה מהבנקים המרכזיים הגדולים בעולם עוזרים לממן תאגידים חקלאיים שפעילותם משמידה חלקים נרחבים מיערות הגשם בברזיל, לפי דו״ח של ארגון Global Witness שפורסם בסוף ספטמבר.

המימון נעשה באמצעות קניית אגרות חוב. בזמן משבר הקורונה, הבנקים המרכזיים, בארץ ובעולם, קנו איגרות חוב של תאגידים כדי "לעורר את הפעילות הכלכלית במשק". על פי הדו״ח, חלק מהחברות שנתמכו על ידי הבנקים המרכזיים קשורות להרס סביבתי ביניהן שלושה מהתאגידים החקלאיים הגדולים הפועלים בברזיל (Cargill, Inc., Archer-Daniels-Midland Company, Bunge Ltd Financial Corp). התאגידים ביראו יערות, תהליך אשר מחריף את ההתחממות הגלובלית ופוגע בסביבה, תוך פגיעה בזכויות ובאדמות של אוכלוסיות ילידיות.

ומאיפה מגיע הכסף שהבנקים המרכזיים מעבירים לתאגידים? התוכניות לרכישת האגרות הן של הממשלות והמדינות. הכסף הוא של המדינה — של משלמי המיסים. אז איך אין לאותן המדינות מספיק כסף להשקיע בהתאמת תשתיות למשבר האקלים, בשיקום סביבתי ובמעבר לאנרגיה מתחדשת, בשעה שיש להן כסף להשקיע בחברות שתורמות ישירות להחרפת משבר האקלים?

תחת קפיטליזם הרווח של קומץ בעלי חברות הוא בעדיפות הראשונה של המדינה הקפיטליסטית. משבר האקלים הולך ומחריף, ועדיין הם ממשיכים להפנות את משאבי האנושות להרס הסביבה. לכן יש צורך בכלכלה מתוכננת ודמוקרטית, בה המשאבים יושקעו לפי הצרכים של האנושות ושל הסביבה ולא לפי שיקולי רווח צרים של תאגידים וטייקונים.

*   מתוך גיליון אוקטובר 2022 של עיתון "המאבק"
הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.