בית־ספר לאזרחות כשמשרד החינוך ועיריית תל־אביב ניצחו את בית־הספר "קדמה", התלמידים הפסידו. שמרית גלעדי, שהיתה יושבת־ראש מועצת התלמידים, קיבלה שיעור שלא תשכח 2,956
כולנו מכירים סיפורי זוועה על מערכת החינוך. מורים, הורים ותלמידים מאוחדים היום יותר מתמיד בשינאתם אליה. מורים שהגיעו מסיבות אידיאולוגיות עוזבים כל הזמן מתוך תשישות, תלמידים נתקלים באלימות בין כותלי בית הספר ובאדישות המורים, הורים מביטים מהצד בילדים שמבזבזים בבית־הספר את זמנם. כולנו מתלוננים על מערכת החינוך, אך רק מעטים יודעים להצביע על הקלקול העיקרי שלה, על המחלה שמביאה את כל הסימפטומים המוכרים. לפני כמה שבועות ריאיינתי צעירה בת 17, שרצונה להגיע לתעודת בגרות ואחר־כך לאוניברסיטה דחף אותה לבית־הספר קדמה. בי״ס קדמה בשכונת התקווה היה התקווה של נערים ונערות רבים לתעודת בגרות, אך גם מקום שבו לא מתביישים בתרבות מזרחית, אלא להפך, גאים בה. קדמה הוקם על־ידי אידיאליסטים אמיתיים שרצו, דווקא בשכונת התקווה, להגיד: אנחנו גאים, אנחנו משכילים ואנחנו לא צריכים טובות. לאחר מאבק ארוך נגד בית־הספר הצליח ראש העיר רון חולדאי, יחד עם משרד החינוך, לסגור אותו. הוא פשוט פתח מכרז לניהול בית־הספר, והביא מנהלת שאינה מקבוצת המקימים המקורית כדי להרוס את מה שבנו אנשים שאכפת להם. המורים, ההורים והתלמידים נאבקו אז בעירייה ובמנהלת המוצנחת והפסידו להם. כיום בית־הספר סגור, אך עדיין מנהל פעילויות חברתיות בשכונה, כמו גם שיעורי עזר לתלמידים. וזהו הסיפור העצוב בעיניה של שמרית גלעדי, מי שהיתה יושבת־ראש מועצת התלמידים של קדמה. מה קדמה סימל בשבילכם? למה נאבקתם בשבילו?קדמה סיפק לילדי השכונה מקום ללימודים, מה שלא היה מתאפשר במקום אחר. למה לא? כי הרי כולם יודעים שאין שוויון הזדמנויות, ואם היינו הולכים לבית־ספר אחר, היינו מתחילים מאפס בעוד שהשאר מתחילים מרמה יותר גבוהה. חוץ מזה, היה לנו בית־ספר קרוב שסיפק לנו לימודים וגם הסברה אחרי שעות הלימודים. הוא גם הוסיף לנו את לימודי המזרח יחד עם לימודי אירופה, מה שלא ניתן בבתי־ספר אחרים. ספרי קצת על המאבק במשרד החינוך ובעירייה למען בית־הספר.היינו הולכים להפגנות מול בניין העירייה — בגלל שהעירייה לא סיפקה לנו תקציבים והתעלמה מאיתנו התעלמות טוטאלית, וכמובן גם בגלל עניין המכרז, שבכלל לא היה במקום משום שאנחנו היינו בית־ספר ששייך לעמותה, ולא חלק מהמסגרת העירונית. אחרי שהם החליטו שהם עושים מכרז, יצאנו בהרבה כתבות בעיתון "העיר" והוצאנו פליירים וסטיקרים שפשוט יפיצו את הרעיון. בין אנשי השכונה היו גם עסקנים פוליטיים שהובילו את ההתנגדות לבית־הספר.כן, איתן סולמי למשל, הוא עמד בראש ועד השכונה והיה איש של דורון רובין. הוא חיפש כיסא פוליטי! הוא חיפש פשוט להפיל את בית־הספר שלנו! למה? כי הוא רצה שפשוט יהיה לו במה להתגאות מבחינה פוליטית, כלומר הרצון היה להקים בית־ספר בשכונה, אבל אנחנו הקמנו אותו, ואז הוא רצה לסגור אותו, להקים בית־ספר בעצמו ולהגיד: "אני הקמתי בית־ספר בשכונה". אתה מבין, זה היה בשביל הקייס הפוליטי שלו. מה היה התפקיד של העירייה במאבק נגד בית־הספר?רון חולדאי היה מההתחלה נגדנו. אנחנו בהתחלה, אחרי שהוא נבחר, קיווינו שהוא עוד יעבור לצדנו, למרות שבתוך־תוכנו ידענו שזה פשוט לא אפשרי. כל העירייה למעשה שמה לנו רגליים, זה התבטא במכרז המטומטם הזה שבכלל לא היה צריך לקום, ואת כרמי פשוט העירייה שמה לנו כמוקש, למרות שהיא בכלל לא היתה צריכה להגיע. כרמי היתה המנהלת המוצנחת?
למה את חושבת שהיה לו כל־כך חשוב להפיל את בית־הספר?כי זה הוכיח שהאינטגרציה נכשלה, אחרי הכל אם היינו ממשיכים ומוציאים בגרות, אז איך זה יכול להיות? איך זה יכול להיות שמזרחיים הוציאו בגרות? הוא לא רצה בזה. והיו גם כאלה שהיה להם קייס פוליטי, כמו סולמי. גם משרד החינוך לא ממש עזר.כן, כמו שאמרתי, זה פשוט יסתור את הרעיונות של האינטגרציה. משהו אצל התלמידים השתנה בעקבות המאבק הארוך הזה? זה מין שיעור באזרחות שהמערכת לא התכוונה לתת לכם?שיעור מושלם באזרחות. תראה, היכולת שלנו לבקר דברים וההסתכלות שלנו על הדברים שמתרחשים סביבנו היא אחרת, שונה, הרבה יותר בוגרת. אני יותר בוחנת דברים מזווית ראייה שונה. זה נתן לנו שיעור מושלם באזרחות… גם אנשי השכונה לא ממש אהבו את בית־הספר. אנשי השכונה, שרובם המכריע מזרחיים, מאמינים גם הם ברעיון של האינטגרציה. גם הם חושבים שאי־אפשר להצליח בלי האשכנזים. זאת אומרת שהם האמינו לסטיגמה שהמערכת מנסה לשדר, ובגלל זה הם מנסים לשחק את המשחק של המערכת.נכון, הרבה אנשי שכונה רצו שבית־הספר ייסגר. רבים מההורים רצו שבניהם ילמדו עם האשכנזים, "המשכילים, היותר טובים". מה שמעצבן אותי זה שגם כשעולים מזרחיים למערכת השלטונית הם שוכחים אותנו, כמו איתן סולמי שעכשיו במועצה. זה משהו שקורה לדעתך גם במישור הלאומי? את יכולה היום להסתכל גם על פוליטיקאים מזרחיים שהגיעו מהעם והיום הם בוגדים במקום שממנו הם הגיעו?דוד לוי זה דוגמה טובה, דוד לוי היה פועל מבית־שאן, הוא יודע מה הבעיות החברתיות של המקום הזה. הוא יודע איך המקום הזה נראה, אז מה הוא הולך ונהיה לי שר חוץ?! שיעזור. למה כל הטיפוח הסביבתי הולך לשכונות של צפון תל־אביב? כי שמה יש אשכנזים, אתה מבין? כי שם יש כסף. גם למזרחיים שגרים שם יש כסף.נכון, אבל אל תשכח שהרוב המכריע שם זה אשכנזים. בהתחלה, עם הקמת בית־הספר, היה ויכוח תקשורתי מסביבו, משום שהרבה אנשים ראו בעצם הקמתו של בית־ספר למזרחיים גזענות לשמה. אחרי הכל, כולנו ישראלים. יש לך תשובה לטענה הזו נגד קדמה?
אולי יעניין אותך גם... |
גב סולידרי למאבק סוציאליסטי
מאבק סוציאליסטי לא מקבלת תרומות מתאגידים, גופים ממשלתיים או קרנות הון — אלא מסתמכת על חברות וחברי התנועה ועל מימון המונים. מימון עצמאי הכרחי להבטחת מאבק עצמאי למען האינטרסים של אנשים עובדים ועובדות, קהילות מוחלשות ומודרות, למען הצעירות והצעירים, ולקידום סולידריות בינלאומית ואלטרנטיבה סוציאליסטית אמיתית על סדר היום. בעזרתך נוכל לעשות יותר. בעזרת תרומה סמלית קבועה של 10 שקלים לחודש או יותר, תוכלו לעזור לבנות גב סולידרי לחיזוק הפעילות של מאבק סוציאליסטי. כמובן שניתן לבטל את התרומה החודשית בכל עת. כתבות קשורות |
מאבק סוציאליסטי לא מקבלת תרומות מתאגידים, גופים ממשלתיים או קרנות הון — אלא מסתמכת על חברות וחברי התנועה ועל מימון המונים. מימון עצמאי הכרחי להבטחת מאבק עצמאי למען האינטרסים של אנשים עובדים ועובדות, קהילות מוחלשות ומודרות, למען הצעירות והצעירים, ולקידום סולידריות בינלאומית ואלטרנטיבה סוציאליסטית אמיתית על סדר היום.
בעזרתך נוכל לעשות יותר. בעזרת תרומה סמלית קבועה של 10 שקלים לחודש או יותר, תוכלו לעזור לבנות גב סולידרי לחיזוק הפעילות של מאבק סוציאליסטי. כמובן שניתן לבטל את התרומה החודשית בכל עת.