על רקע סכנת התלקחות במזרח התיכון בגיבוי ממשל ביידן־האריס, טראמפ מאיים לחזור לשלטון
ההיבריס של מלחמת הכיבוש וההשמדה, וקמפיין ה"חיסולים", בדרך לתקיפת ראווה באיראן
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
ההתנגדות לדו״ח דוברת ואנחנו
למה ואיך להיאבק בתוכנית דוברת?
3,919

3,919

מה בעצם אומר הדו״ח?

הדו״ח מלא במילים יפות, אך מה שחשוב כאשר בוחנים אותו הן ההחלטות לביצוע:

1. פיטורי מורים ("שיפור מעמד המורה")

כל הדיבורים על שיפור מעמד המורה ועל השארת "הטובים ביותר" באים לכסות על העובדה שהדו״ח מורה על פיטורים של אלפי מורים והארכה של שעות העבודה. למעשה, הארכת שעות העבודה היא תוצר ישיר של פיטורי המורים... הרעת תנאי העבודה מבטלת את הטענות על העלאת השכר הצפויה למורים. הדו״ח בעצמו מציין שהמימון ל"העלאת" השכר לא יגיע מתוספת לתקציב, אלא מפיטורי המורים עצמם.

2. חינוך לעשירים בלבד ("בית־הספר יוכל ליצור מקורות הכנסה נוספים" 2.8)

הדו״ח עמוס בהמלצות יפות כמו חונכים אישיים, חוגי העשרה, העדפה בתיקצוב של אוכלוסיות חלשות ועוד. לעומת זאת, הדו״ח משאיר את התקציב הנוכחי ולא דורש את ההגדלה שלו. מאיפה יבוא הכסף? זה ברור: הורים, רשויות מקומיות (שגם זה תלוי בארנונה שההורים משלמים) ו"מקורות הכנסה נוספים". כמובן שלרוב ההורים ברמת אביב יהיה יותר כסף לממן חינוך מלהורים בשכונת התקווה ולעיריית לוד. נכון שהדו״ח ממליץ על סל שירותים שחובה על המדינה לממן, אבל גורלו יהיה כמו גורל סל התרופות.

3. הפרטת מערכת החינוך ("לבית־הספר תהיה עצמאות בבחירת ספקי השירותים" 2.8)

ההפרטה בעצם באה בשני תחומים. הראשון הוא בתחום ההוראה: במקום המורים המפוטרים, וכדי לקיים את ההמלצות בדבר חונכים, חוגים ולימודי העשרה ביום שישי, ישכרו עובדי הוראה מ"המגזר השלישי" כלומר חלק מהלימודים יתנהל על ידי עמותות שממומנות על ידי גורמים מסחריים ולא על ידי משרד החינוך. התוצאה היא כמובן שכר ותנאים פחות טובים לעובדים וחומר לימודים שמותאם לדרישות ה"תורמים". התחום השני הוא הכנסת גורמים מסחריים לתוך בית הספר ("מקורות הכנסה נוספים") כנראה שבקרוב נראה אולמות התעמלות על שם "אדידס" ושולחנות "ערוץ שש" בכיתות.

4. חיסול העבודה המאורגנת ("אוטונומיה בבחירת המורים והעובדים בבית הספר" 2.9)

מי שיקבע את תנאי ההעסקה של העובדים הוא המנהל, כלומר אין יותר משמעות לחוזים הקיבוציים שנחתמים על ידי ארגוני המורים ולמשא ומתן ארצי על השכר.

בקיצור, התוצאות של הדו״ח הן פחות מורים, בתנאי העסקה גרועים יותר, מועסקים על ידי חוזים אישיים וחברות כ״א, מלמדים יותר ילדים, בכיתות צפופות יותר, הרבה יותר שעות במבנים שמתוחזקים פחות ופחות.

עזבו שטויות, הרי אף אחד לא הולך ליישם את הדו״ח הזה...

נכון, ביבי כבר הודיע שאי אפשר יהיה ליישם את כל המלצות הדו״ח, אבל זה לא אומר שאי אפשר ליישם חלק... כל דבר שעולה כסף ולא מכניס רווחים, הממשלה לא תיישם — פיטורים של מורים, למשל, היא דווקא כן תיישם.

בעצם כל 300 העמודים של הדו״ח נועדו לכסות את התוכנית הפשוטה מאד של הפוליטיקאים: לקצץ כמה שיותר בשירותים שמגיעים לנו, להפוך אותם לסחורות לבעלי כח קנייה בלבד, ולחסל את כל הזכויות שלנו.

הרבה אנשים במדינה חשבו שנזקי ההפרטה לא יגיעו אליהם. עובדי בנק הפועלים, מטרודן, צים, חיפה כימיקלים ועוד רבים, מאות אלפים של עובדים שפעם, בזכות כוח ההתאגדות שלהם, יכלו ללכת לישון בשקט בידיעה שיהיה להם מקום עבודה מחר בבוקר, והיום נאלצים לעבור מחברת כוח אדם אחת לשנייה בחיפוש אחר עבודות זמניות. אסור שזה יקרה למערכת החינוך!

ההשכלה בישראל נמצאת היום תחת התקפה אלימה של האוצר, תלמידים וסטודנטים מקבלים פחות חינוך תמורת יותר כסף, ופחות מורים ומרצים זוכים לגמול עבור העבודה שלהם — חייבים לעצור את זה עכשיו!

רגע, אתם לא חושבים שצריך לשנות את מערכת החינוך הדפוקה הזו?

ברור שחייבים רפורמה מקיפה בחינוך, אבל דו״ח דברת הוא לא רפורמה. הוא קיצוץ תקציבי והפרטה שעטופים במילים יפות. כדי לבנות ולבצע רפורמה אמיתית במערכת החינוך, חייבים שהאנשים האמיתיים שפועלים בה, כלומר המורים, התלמידים וההורים יבנו וינהלו אותה בהתאם לצרכים שלהם, ולא של בעלי ההון שהגו את ה"תוכנית" הזו. אין פלא שההכרזה על הקמת "כח המשימה הלאומי" הייתה בכינוס של התאחדות התעשיינים ולא של ארגוני המורים או ההורים למשל.

אז מה אתם מציעים?

קודם כל אנחנו חייבים להילחם בקיצוץ בהשכלה בעזרת מאבק מאוחד של תלמידים, מורים, הורים, סטודנטים וכל מי שאכפת לו. הממשלה מבצעת מתקפה על כל מערכת החינוך בישראל, כולנו חייבים לשתף פעולה כדי שנוכל למנוע את חיסול החינוך בישראל. ארגון משותף שיפנה גם לעובדים המאורגנים ולנפגעים האחרים של תהליכי ההפרטה שעברו עלינו, הוא הדרך היעילה היחידה לניצחון בקרב הגורלי הזה, שהפסד בו משמעותו היא גם הפרטת בתי החולים, בתי הסוהר ומי יודע מה עוד...

הארגון המשותף הזה הוא גם הבסיס שעליו ניתן לבנות את הרפורמה האמיתית — הרפורמה שלנו. הרפורמה הזו צריכה לכלול לדעתנו:

1. השקעה מאסיבית בהכשרת מורים נוספים ושיפור תנאי העבודה של כל עובדי ההוראה כיום.

2. הקטנת הכיתות, שיעורי העשרה בקבוצות קטנות וחונכות אישית — בתקצוב ממשלתי.

3. מפעל הזנה ממשלתי לכולם. ילד רעב — לא לומד!

4. ההתנגדות לבגרויות ולפסיכומטרי — שנה ראשונה חינם באוניברסיטה לכולם. בתי חינוך לא צריכים להיות מוסד מסנן. המיון צריך להיות חלק מההשכלה הגבוהה כשהקריטריונים נקבעים במשותף עם הסטודנטים ועובדי ההוראה.

5. ניהול מוסדות החינוך על ידי המורים, התלמידים וההורים כחלק ממערכת חינוך ארצית שתהיה שייכת לחברה ולא לפוליטיקאים ועסקנים שנתמכים על ידי בעלי ההון.

מהם עקרונות הפעולה של הוועד?

1. קודם כל דמוקרטיה ושקיפות. כולם יכולים להציע הצעות, לכל אחד יש קול, כל אדם שנבחר לביצוע תפקיד מסוים חייב לדווח על הביצוע ויכול להיות מוחלף בהצבעת הרוב. כל אחד שותף מלא גם לקבלת ההחלטות וגם לביצוען בשטח. אין מי שמחליט החלטות ומדבר עם התקשורת ומי שעושה את העבודה השחורה של ההסברה ברחוב. כולם שותפים לכל הפעילות. המאבק הוא של כולנו והאחריות היא של כולנו.

2. הועד צריך להעביר מסר כלפי הארגונים והתנועות המתיימרים לייצג המורים, התלמידים והעובדים כיום, לגבי הדרך בה מנהלים מאבק הכפוף לצרכינו ולא לצרכי בירוקרטיה מושחתת.

3. אנחנו צריכים גם להעביר מסר לגבי כל המאבק החברתי בארץ, דוגמה לאפשרות להתנגד בצורה יעילה למדיניות הקיצוצים של ממשלת ההון.

4. כמובן שהועד יצטרך כסף כדי להתקיים. חשוב מאד שתרומות יגיעו רק מאנשים פרטיים — לא מחברות וכמובן לא מבעלי הון. אינספור ארגונים בארץ ובעולם נפלו למלכודת הדבש של מימון על ידי קרנות שתורמים להן בעלי הון שמביאות לניוון והשקטה של המאבק.

5. אנחנו עצמאיים ולא חלק משום ארגון ממוסד. המטרה שלנו היא להפעיל לחץ על הארגונים הממוסדים כמו ארגוני המורים ומועצות התלמידים כדי שישתמשו בכוחם להילחם באמת בקיצוץ בחינוך ובנות אלטרנטיבה לתוכנית דברת.

6. אנחנו בונים פעילות ארוכת טווח והמשכית. אנחנו לא בנויים על פעולה תקשורתית אחת (כמו ויקי כנפו), אלא על מאבק מתמשך שיש לו את היכולת להחזיק מעמד תקופה ארוכה, והדרגתי שיכלול הסברה, מחאה והשבתה.

7. גם ההסברה עצמאית. אנחנו מדברים עם האנשים בשטח פנים מול פנים ולא דרך התקשורת. הכוח שלנו הוא ההשפעה שיש לנו על האנשים שקרובים אלינו בבית הספר ובשכונה, אין שום סיבה שניתן עדיפות לגורמים מתווכים שיש להם אינטרס לעוות את המסרים שלנו.

8. המחאה נועדה להרחיב את המאבק ולהגדיל את הכוח של הועד. המחאה (כמו הפגנות, למשל) צריכה להוביל לצעדים אפקטיביים יותר ובראשם השבתה של מערכת החינוך.

9. מעבר לפעילות ההסברה והמחאה שנארגן, אנחנו חייבים להיפגש על בסיס קבוע, רצוי שבועי, כדי לפתח את העמדות שלנו בקשר לחינוך והמאבק נגד ההפרטה, וכדי לנהל את הפעולות בצורה דמוקרטית על ידי כולם.

10. המטרה הסופית היא שבכל בית ספר יהיה תא של ועד הפעולה. עלינו להרחיב את המאבק כמה שיותר ולבנות הבסיס עליו תיבנה הרפורמה במערכת החינוך.

הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.