ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
בין סגר למצור
זינוק חד בהתפשטות הקורונה בעזה
להסיר מיידית את המצור ואת ההגבלות על הכנסה של ציוד רפואי, דלק, חומרי בניין, מזון וסחורות
1,754

1,754

התמנות מטקס חתימת הסכמי הנורמליזציה המנותק בוושינגטון לוו בדיווחים על אזעקות באשדוד, אשקלון וביישובים נוספים בדרום ותקיפות של חיל האוויר הישראלי ברצועת עזה. תושב אשדוד בן 62 נפצע באורח בינוני־קשה וארבעה נוספים נפצעו באורח קל, בהסלמה הנקודתית. ברקע, תרחיש האימים של התפשטות קורונה בעזה הולך ומתממש.

בסוף אוגוסט החלו להתגלות מאות מקרים של הדבקה ממקור לא ידוע ברצועה. מספר החולים המאומתים זינק במהירות בעזה ועבר ביום חמישי (ה־17.9) את רף ה־2,000. אך מספר הבדיקות עדיין נמוך ולכן מעריכים שישנם חולים רבים נוספים שלא אותרו. ב־25.8 הכריז השלטון המקומי של החמאס על סגר.

הצפיפות הגבוהה בעזה, בשילוב עם מערכות התברואה והניקוז המרוסקות מאיימות להביא להתפשטות מהירה של הנגיף ולהצפה של בתי החולים. מערכת הבריאות בעזה היתה במצב של קריסה עוד לפני הקורונה, לאחר 13 שנות מצור שהביאו למחסור באמצעים רפואיים בסיסיים. על פי האו״ם, מתוך פחות מ־100 מכונות הנשמה שיש כרגע ברצועה כ־60 כבר נמצאות בשימוש.

התפרצות הקורונה הגיעה לעזה במהלך התדרדרות להסלמה צבאית שנמשכה לאורך חודש אוגוסט, והיתה המשמעותית ביותר מאז פברואר 2020. ההסלמה כללה הפרחת בלוני תבערה וירי רקטות לשטח ישראל, ומנגד תקיפות של הצבא הישראלי, והחרפה של הענישה הקולקטיבית כנגד תושבי הרצועה.

במסגרת החרפת הענישה עצרה ממשלת נתניהו־גנץ את מעבר הסחורות לעזה למעט תרופות, וכן את אספקת הדלק –מה שהשבית את תחנת הכוח ברצועה והותיר את 2 מיליון תושבי עזה ללא חשמל ברוב שעות היממה. מאות אלפי משפחות הסתגרו בבתים מאימת הנגיף, ללא חשמל, בזמן החום הכבד. אחת התוצאות של המצב הבלתי נסבל הייתה אסון כבד: 3 ילדים נשרפו בביתם עקב שימוש בנרות לתאורה.

בנוסף, סגרה ממשלת נתניהו את מרחב הדיג, מה שכמובן החריף את המצוקות החברתיות והכלכליות שנוספו לאחר הכרזת הסגר בעקבות התפשטות הקורונה ברצועה. עוד לפני התפרצות הקורונה, האבטלה עמדה על 45%, עם 64% אבטלת צעירים, כש־26,000 איבדו את עבודתם ברבעון הראשון של השנה.

עם אבדן השליטה על התפשטות הקורונה, סיכמו חמאס וממשלת ישראל על רגיעה זמנית שכללה העברת ציוד רפואי לרצועה וכספי סיוע מוגבלים מקטאר. אך כל זאת לא ייתן מענה של ממש למצוקת העוני, הרעב או לאבטלה העצומה שמחריפה עקב הקורונה.

הרגיעה החדשה למעשה מבוססת על הבטחות ליישום ההבנות מהסכם הרגיעה הקודם בנוגע למים, חשמל ומעבר פועלים וסחורות, שלא יושמו במשך כשנה על ידי הממשלה בישראל. מה יבטיח שייושמו הפעם?

האינטרסים של האנשים העובדים משני צדי הגדר הם למנוע הסלמה צבאית ולעצור את התפשטות המגפה. בשביל זה דרוש מאבק למען הסרה מיידית של המצור ושל כל ההגבלות על הכנסה של ציוד רפואי, דלק, חומרי בניין, מזון וסחורות לעזה. כן לשיקום הרצועה, כן למאבק למען זכות שווה לקיום ולהגדרה עצמית לשני העמים ולשינוי סוציאליסטי שיבטיח רווחה, פרנסה ושלום.

*   מתוך גיליון ספטמבר־אוקטובר של עיתון "המאבק"
הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.