ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
בצל הקורונה
פועלי הבניין הפלסטינים לכודים בין הסגר לסגר
ארגוני העובדים בישראל ובשטחים צריכים להיאבק במשותף למען הזכות לפרנסה ולבריאות לכלל העובדים
1,639

1,639

ההגיון הקפיליסטי המניע את פעולות הממשלה בהתמודדות עם משבר הקורונה — קודם רווחים, אחר כך בריאות הציבור — פועל על טורבו כשזה מגיע לחיי התושבים הפלסטינים בשטחים הכבושים.

שר הבטחון בנט ניצל את המשבר כדי להטיל סגר כולל על השטחים. רוב העובדים הפלסטינים מהשטחים בישראל נשלחו הביתה ללא זכאות לקבלת דמי אבטלה אף שהביטוח הלאומי מחזיק מיליארדי שקלים שנוכו ממשכורות עובדים פלסטינים. הוחלט להחריג את ענפי הבנייה, החקלאות והתעשייה בהם עובדים 75 אלף פלסטינים שייאלצו להמשיך לעבוד כרגיל בתנאי סיכון, להישאר ללון במקום העבודה בישראל ולא לראות את ביתם בגדה במשך חודשיים לפחות — בשעה שאפילו לא הוסדר להם ביטוח בריאות ישראלי. מי שינסו לחזור — רשיון העבודה שלהם יישלל. המשך ייצור הרווחים חשוב יותר מהעובדים ומבריאותם... ולצערנו, כל זה בהסכמת הנהגת ההסתדרות.

בענף הבנייה, בו כ־60 אלף עובדים מהגדה המערבית, "העסקים כרגיל". משרדי הבריאות והעבודה לא פרסמו שום הנחיות עבור אתרי הבנייה. במקביל, מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית של משרד העבודה החליט לצמצם כוח אדם בשעה שגם ככה מספר הפקחים נמוך מדי. ליקויי הבטיחות בענף הבנייה גובים קורבנות רבים גם בימי שגרה והממשלה כבר הבהירה בעבר כי לא באמת תפעל נגד קבלנים המפרים כללי בטיחות.

אך עיקר הפגיעה הוא למעשה במשפחות ובקהילה אליהם חוזרים העובדים בתום העבודה. ההרוגה היחידה עד כה ממחלת נגיף הקורונה החדש בגדה המערבית נדבקה כנראה מאחד מבניה העובדים בישראל. מחדל הבדיקות הארצי חריף במיוחד במעברים בין ישראל לשטחים — עובדים נכנסים ויוצאים ללא ביצוע בדיקות כלל. דווח כבר על לפחות 4 עובדים שחשו ברע ופשוט נזרקו במעבר ללא שום ליווי רפואי מסודר. הסיכון המרכזי בגדה המערבית להתפרצות כנראה מגיע ממקומות העבודה בישראל.

ראש ממשלת הפת״ח בשטחי הרשות הפלסטינית בגדה, מחמד אשתיה, הצהיר לאחר חשיפת 15 מקרי הידבקות חדשים של פלסטינים העובדים במפעל בניהול ישראלי באזור התעשייה עטרות בצפון־מזרח ירושלים כי "המשך התנועה של עובדים ממקום למקום במסגרת ההקלות שמאפשרת ישראל מהווה מכה לכל המאמצים הפלסטיניים שננקטו מבעוד מועד במטרה לעצור את התפשטות המחלה. אנחנו רואים בעובדה שמתירים לפועלים להגיע למקום עבודתם ניסיון לשמור על הכלכלה הישראלית על חשבון חיי הפועלים". הרשות הפלסטינית קראה לעובדים בישראל לחזור לשטחי הגדה (לבידוד של 14 יום) — והם נאלצים לבחור בין פרנסה לבריאות.

ארגוני העובדים בישראל ובשטחים צריכים להיאבק במשותף למען הפסקת העבודות הבלתי חיוניות, כולל בענף הבניין, הכנסת העובדים לבידוד במיקום לפי בחירתם והמשך תשלום שכר מלא שיאפשר את התמודדות משפחות העובדים עם השלכות המשבר.

משבר הקורונה חשף את האופן הנפשע בו החברה הקפיטליסטית מתנהלת, ובייחוד באזורים הכי עניים וכלפי אוכלוסיות שכבר מדוכאות ומופלות בשגרה.

*   מתוך עיתון "המאבק", גיליון אפריל 2020
הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.