ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
המאבק בגזירות לפיד
איפה הכסף? אצל הטייקונים, טמבל!
ממשלת ההון רוצה שאנחנו נממן את הטבות המס לבעלי ההון. זו הפוליטיקה הקפיטליסטית. עיני הסכים באופן מקומם להתקפל בשם ציבור העובדים בלי שום מאבק, אבל ממשלת ההון הזאת תבין רק הפגנות ושביתות
1,716

1,716

שר האוצר המיליונר שם את האדם העובד במרכז הגזירות הכלכליות. זו הפוליטיקה הקפיטליסטית: לדרוש שנשלם עוד מאות שקלים בחודש בממוצע, שאין לנו, ולזרוק עוד אלפי ילדים לחיי עוני כדי לממן הטבות מס אדירות לבעלי ההון.

גל של הפגנות מחאה מתארגן ברחבי הארץ בתגובה לתוכנית הגזירות. אלפי בני־אדם צפויים להפגין היום בתל אביב, ירושלים, חיפה, רמת גן, אשדוד, בנימינה, מודיעין ובמקומות נוספים. במקביל, "מחאת ההורים" נגד התשלומים עבור "חינוך חינם" התארגנה בעזרת הרשתות החברתיות, וארגון ההורים הארצי קרא לתלמידים, למורים ולהורים להגיע לבתי הספר בלבוש שחור במחאה על הקיצוץ המתוכנן בתקציב החינוך.

לפיד תקף בשיא החוצפה את המתנגדים לגזירות והאשים את המפגינים שהם מפגינים "נגד השירותים החברתיים שהם עצמם אמורים לקבל... אנשים צריכים לקחת בחשבון שאם הם מפגינים עכשיו הם מפגינים נגד עצמם"! כדי לא להתמודד ברצינות עם הביקורת על הגזירות וגם עם הרעיון של חלופה סוציאליסטית דמוקרטית אמיתית, לפיד חזר על המנטרה הישנה לפיה "אין מקום בעולם שבו 'לקחת מהעשירים' הצליח, הסוציאליזם לא הצליח בשום מקום בעולם", והמשיך להגן על התיאוריה המופרכת ש"לקחת מהעובדים והעניים" כן "מצליח", ושהשיטה הקפיטליסטית "מצליחה", שעה שבמציאות המשבר בכלכלה העולמית שב וממחיש את פשיטת־הרגל ההיסטורית של השיטה.

בתוכנית התקציב נכתב שהתקציב "מכיל את הקיצוץ הגדול בתולדות המדינה... שנועד לכסות על גירעון מבני של למעלה מ־30 מיליארד שקל", בזמן שרק בשנה שעברה נמחקו לתאגידים הגדולים חובות מס בהיקף של 27 מיליארד שקל על "הרווחים הכלואים"! ללפיד קל יותר לגנוב עוד מהקשישים באמצעות אגרת הסיעוד, לגנוב מ"עקרות בית" שכלל אינן משתכרות, ולקחת לילדים קצבאות, צהרונים וטיפולי שיניים — מאשר לגבות מס מתאגידים כמו "טבע", ששילמה בשנה שעברה 0.3% מס בלבד, או מאשר למנוע מתשובה ומשפחת עופר לשדוד את משאבי הטבע שלנו.

לפיד מציע להחזיר את מס החברות לרמה של 26%, כמו ב־2009, אלא שרק לפני עשור הוא עמד על 36%... בזמן שמס החברות אמור לעלות בנקודת אחוז עלובה, מס ההכנסה אמור לעלות ב־1.5% גם לדרגת המס הנמוכה ביותר! אחרי הכול, אנחנו נדרשים לשלם גם על תקציבי ההתנחלויות של ה"אח" המיליונר בנט.

ביום שני הקרוב, 13 במאי, הצעת התקציב תובא לאישור הממשלה, וסביר שבניסיון לרכך את ההתנגדות הציבורית יוכנסו עוד מספר שינויים קוסמטיים, אבל המהות תישאר זהה: גזירות אכזריות על רוב הציבור לצורך מימון המשך ההטבות לבעלי ההון.

ממשלת ההון לא מבינה דיבורים!

הממשלה הקפיטליסטית של נתניהו, לפיד ובנט לא מבינה דיבורים. רק הפגנות רחבות ושביתות במשק יוכלו לעצור את הגזירות. ההפגנות בשבועות הקרובים יוכלו לעזור לגייס ציבור רחב למאבק ולהפעיל לחץ משמעותי על הממשלה, אבל המחאה החברתית של 2011 הדגישה שרק הפגנות לא יספיקו. המאבק הזה זקוק לעוצמה של העבודה המאורגנת, שהממשלה, בגיבוי חלקים בתקשורת הקפיטליסטית, מנהלת מלחמה נגדה כדי להחליש את היכולת שלנו להתנגד לתכתיבים של שלטון ההון.

באופן מצער ומקומם, דווקא בזמן שהמאבק בגזירות מתחיל להרים ראש, ובזמן שאיגוד העובדים הסוציאליים קורא להיאבק בגזירות ועובדי שירות התעסוקה מתחילים להיאבק נגד הכוונה להחזיר את "תוכנית ויסקונסין", יו״ר הסתדרות העובדים, עופר עיני, החליט שוב להתקפל מראש ולקבל את מרבית הגזירות בלי שום מאבק.

בצעד אנטי־דמוקרטי הוא ביטל את כינוס בית נבחרי ההסתדרות, שהיה אמור לדון ולהכריז על סכסוך עבודה כללי במשק. האפשרות הזאת אפילו לא עלתה לדיון בישיבה של הנהגת ההסתדרות, כי עיני החליט בשם 700 אלף עובדי המגזר הציבורי ש"גם ציבור העובדים המאורגן, סדר־גודל של מיליון משפחות, שניהלתי עבורם את המשא ומתן הבין שגם אנחנו צריכים להיות חלק מהנטל ולעזור ולו במקצת לכלכלה בישראל" כפי שהסביר במסיבת העיתונאים המשותפת עם לפיד ביום רביעי האחרון (8 במאי). רק בינואר עיני עוד הצהיר ש"העובדים הם לא כספומט"...

בתמורה להסכמתו של עיני להימנע ממאבק, הסכים לפיד לוותר בסבב הזה על מיסוי קרנות ההשתלמות, הטלת הגבלות על זכות ההתאגדות והשביתה ועל קיצוץ ישיר בשכר המגזר הציבורי, ושיבח את עיני על כך שגם הסכים בשם העובדים להמשך שחיקת שכר העובדים במגזר הציבורי באמצעות דחייה בשנתיים של תוספת השכר המזערית שהובטחה, ולחסוך כך "למדינה בתקציב החדש מיליארד וחצי שקל שבאים מכיסם של העובדים". באופן אבסורדי, לפיד הציג הבטחה ליישם את ההסכם המדולל לקליטת עובדי הקבלן במגזר הציבורי, כאילו הבטחה כזו לא ניתנה כבר לפני יותר משנה, למרבה הצער מבלי שראשי ההסתדרות יובילו המשך של מאבק רציני בנושא.

ההצגה הזאת לא הצליחה להוליך שולל את הציבור הרחב. מלבד אירועי המחאה, קיים זעם רב גם בקרב חברי ועדי עובדים, ועל הרקע הזה כבר בבוקר למחרת מסיבת העיתונאים נאלץ עיני לשנות את הטון בניסיון "למזער נזקים". בראיון לרדיו גל״צ הוא כבר טען שהוא לא רואה בהסכם שנחתם עם לפיד ניצחון מכיוון ש"נגזרו על כל עובדי המגזר הציבורי גזירות כבדות וכואבות". בראיון נוסף לקרן נויבך ברשת ב׳, עיני שילם מס־שפתיים והצהיר שאם המחאה החברתית תתחדש אז ההסתדרות תצטרף אליה! כלומר, אחרי שוויתר בשם העובדים, ללא כל דיון בשורות ההסתדרות, על מאבק רציני בגזירות ושלל מהמאבק הזה את הנשק החזק ביותר, עיני מנסה לטשטש את הבגידה בהבטחה שיאפשר להסתדרות להצטרף בדרך כלשהי להפגנות, רק אם אחרים יובילו אותן.

לפיד מפחד משביתה כללית

התקציב אמור לעבור בכנסת באוגוסט, כך שחיוני שהמאבק ייבנה במהירות לאורך השבועות הקרובים. מלבד התגייסות להצלחת ההפגנות הקרובות, יש צורך באסיפות הסברה בקמפוסים ובמקומות העבודה, שיאפשרו לא רק לענות לשאלות על הגזירות אלא גם לדון על תוכנית וצעדים למאבק בגזירות.

לפיד עצמו הזכיר את האיום בשביתה כללית לפחות שלוש פעמים במסיבת העיתונאים כ"סכנה" שחייבים להימנע ממנה, מכיוון שהיא עשויה לעלות למשק "2 מיליארד שקל ליום". אין שום ספק שמול איום רציני ונחוש להשתמש גם בנשק השביתה הכללית, כחלק ממאבק רחב נגד המתקפה הצינית על תנאי המחיה של האדם העובד, גם לפיד היה נאלץ לחשוב פעמיים אם לדחוף את היד לכיס שלנו או של הטייקונים.

ההסתדרות צריכה להשתמש בכל העוצמה שברשותה כדי לעצור את המתקפה הזאת. צריך לדרוש מעיני וראשי ההסתדרות להתנער מהדיל עם לפיד ולהוביל מאבק רציני נגד הגזירות, כולל הכרזה מיידית על מועד קרוב לשביתת אזהרה כללית של יום אחד, ואם הם לא מוכנים, שייתנו את המפתחות וילכו הביתה.

תנועת מאבק סוציאליסטי קוראת ל:

■ התגייסות רחבה למאבק נגד כל הגזירות על העובדים והעניים — שייקחו מהטייקונים, לא מאיתנו!

■ הקמת מטה מאבק רחב לעצירת הגזירות. אסיפות הסברה בקמפוסים ובמקומות העבודה, כדי לדון בגזירות ולהחליט על צעדי מאבק.

■ התנערות של ההסתדרות מההסכמה לקבל את הגזירות ללא מאבק. הובלת פעולות מחאה והכרזה לאלתר על מועד קרוב לשביתת אזהרה כללית של יום אחד.

■ גביית כל חובות המס עבור "הרווחים הכלואים". ביטול כל הקלות המס לתאגידים הגדולים וביטול כל הפחתות המס לבעלי ההון בשני העשורים האחרונים.

■ העברת הבנקים, משאבי הטבע והתאגידים הגדולים לבעלות ציבורית, תחת פיקוח וניהול ציבוריים ודמוקרטיים, כחלק ממעבר לתכנון כלכלי סוציאליסטי ודמוקרטי לרווחת כלל החברה.

הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.