ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
התשובה לטראמפ
סיאטל הטילה מס על עשירים, מיניאפוליס העלתה את שכר המינימום
ההישגים הם פרי מאבק נחוש שהובל על יד תנועת "אלטרנטיבה סוציאליסטית"
1,352

1,352

מועצת העיר סיאטל, העיר הגדולה ביותר במדינת וושינגטון, הצביעה פה אחד להטלת מס של 2.25% על בעלי הכנסה של יותר מ־250 אלף דולר לשנה. מדובר ב־3% העשירים מקרב תושבי העיר. המס החדש צפוי להכניס לקופת העיר 140 מיליון דולר בשנה, שיוכלו לשמש לטובת מימון שירותי תחבורה ודיור ציבורי. הצעד התקדימי זכה לסיקור נרחב בעיתונות הארצית ובינלאומית כולל בדה מרקר הישראלי (ראו כתבה).

במפלגה הרפובליקנית הגיבו למהלך בזעם. יו״ר המפלגה במדינת וושינגטון קראה ל"מרד מיסים" נגד ההחלטה וקרנות ימניות המקורבות למפלגה מאיימים לטרפד את ההחלטה בבתי המשפט.

היוזמה למס החדש הגיעה מחברת מועצת העיר קשאמה סוואנט מטעם תנועת "האלטרנטיבה הסוציאליסטית" — התנועה האחות של מאבק סוציאליסטי בארה״ב. בתגובה לאיומי המפלגה הרפובליקנית סוואנט הבהירה כי התנועה שנוצרה סביב הקמפיין להטלת המס החדש מוכנה להמשיך את המאבק בבתי המשפט. מדובר בניצחון הגדול השני של הסוציאליסטים בסיאטל — ב־2014 היא הייתה העיר הראשונה שהנהיגה שכר מינימום של 15 דולר לשעה.

מתוך עמוד הפייסבוק של קשאמה סוואנט: "כשאנחנו נאבקים אנחנו מנצחים"

בתגובה להישג כתבה סוואנט בעמוד הפייסבוק שלה:

"אנחנו חיים בחברה עם חוסר שוויון עמוק. לאורך ההיסטוריה, מי שהביאו לשינויים חברתיים היו תנועות ומאבקים המוניים של עובדים וצעירים מהשורה ולא הפוליטיקאים שנאמנים להון. מאז שהתמודדתי לראשונה בבחירות לעירייה 'אלטרנטיבה סוציאליסטית' ואני אירגנו מאבקים למען שכר מינימום של 15 דולר לשעה, מיסוי על העשירים ופיקוח שכר דירה. התנועה המתרחבת שלנו השיגה את העלאת השכר ואת הטלת המס על העשירים. אנחנו יכולים להמשיך להתארגן ולהשיג לא רק פיקוח על שכר דירה, אלא גם עולם נקי מניצול ודיכוי."

15 דולר לשעה גם במיניאפוליס

באותו שבוע הצביעה מועצת העיר של מיניאפוליס, העיר הגולה ביותר במינסוטה, בעד ההצעה להנהיג שכר מינימום של 15 דולר לשעה ברחבי העיר. על פי ההערכות כ־71,000 עובדים יזכו להעלאה בשכרם.

תנועת "אלטרנטיבה סוציאליסטית" החלה את המאבק בנושא במיניאפוליס עוד בשנת 2013. תחילה הם השיקו את המאבק בכוחות עצמם, אך בהמשך הצטרפו גם אחרים. מועצת העיר, שרוב מוחלט של חבריה נמנים על המפלגה הדמוקרטית, אמנם שילמה מס שפתיים לנושא, אך גררה רגליים במשך שנים, כשבאותו זמן מספר ערים גדולות כמו סיאטל, סן פרנסיסקו, לוס אנג׳לס, וושינגטון הבירה כבר העלו את השכר ל־15 דולר.

"אלטרנטיבה סוציאליסטית" מילאה תפקיד מוביל בהובלת מאבק שטח שהפעיל לחץ ציבורי גדול על מועצת העיר, בין היתר באמצעות ארגון הפגנות, החתמת 20,000 איש על קריאה לעריכת משאל עם בנושא, והרצת מועמדים סוציאליסטים בבחירות לעירייה. מועמדים אלו מיקמו את הדרישה ל־15$ במרכז הקמפיין שלהם, ובכך סייעו להשאיר את הנושא על סדר היום, ולהפוך אותו למבחן ציבורי ופוליטי עבור חברי המועצה המכהנים.

ג׳ינג׳ר ג׳נזן, ממנהיגות המאבק להעלאת שכר המינימום ומתמודדת בבחירות הקרבות לעירייה, סיכמה את הלקחים מהמאבק. הנה תרגום של קטע מהמאמר:

"הלקח החשוב ביותר מהקמפיין למען 15$ הוא שהאנשים העובדים לא יכולים להגביל את עצמם ולדרוש רק את מה שנחשב "קביל" על ידי הממסד הפוליטי, שמקושר עם בעלי ההון. כדי להשיג תוצאות אנחנו צריכים להתארגן באופן עצמאי סביב דרישות משלנו. סוציאליסטים נאבקים להשגת שינויים חברתיים גם תחת הקפיטליזם, במטרה לחזק את הביטחון העצמי של האנשים העובדים להיאבק למען שינויים עמוקים נוספים ולבסוף לשנות את החברה מהיסוד".

הישגים אלו תחת הממשל הימני של טראמפ, צריכים לספק השראה לבנות גם כאן שמאל סוציאליסטי שמסתמך על הכוח של האנשים העובדים, ויודע להיאבק ולנצח.

הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.