ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
גל ההתאגדות
לאחר שורה של צעדי מחאה, עובדי מגדל־ביטוח מחריפים את המאבק
הנהלת מגדל מנסה לטרפד את ההתארגנות, תוך הפרת צווי בית משפט ■ השביתה שפרצה לפני שבוע מתרחבת למחלקות נוספות
3,179

3,179

ביום רביעי שעבר, עובדי מגדל ארגנו מפגן כוח עוצמתי מחוץ לבית של שלמה אליהו, בעל השליטה בחברה, והחלו בהשבתה מלאה של מחלקות בחברה בדרישה להכיר בהתאגדותם החדשה, שהוקמה באוקטובר האחרון במסגרת ההסתדרות.

יותר מ־1,700 מבין 2,700 עובדי חברת הביטוח הגדולה בישראל, חתמו על טופסי הצטרפות להסתדרות אך הנהלת מגדל מסרבת להכיר בהתארגנות ומנסה לטרפד אותה. בין השאר שלחה ההנהלה מכתבים פומביים לעובדי החברה, אותם הפיצה גם באמצעי התקשורת, מהם משתמע כי העובדים לא הצטרפו להתארגנות מרצונם החופשי — טענה שנשמעת מגוחכת על רקע המעורבות הפעילה של מעל לאלף מהם בצעדי המחאה האחרונים.

לאחר פנייה מצד ההסתדרות פסק בית הדין האזורי לעבודה כי המכתבים שנשלחו לעובדים על ידי בעל החברה שלמה אליהו הם בגדר צעד שנועד לטרפד את זכותם הדמוקרטית להתארגנות, ואף הוציא צווי מניעה שאמורים לכאורה למנוע מההנהלה להמשיך להפעיל לחץ על העובדים. אך אלו הופרו בצורה שיטתית. אתמול (שלישי, 21.1) לאחר בקשת ההסתדרות להטיל על אליהו קנס כבד בגובה 1.2 מיליון שקלים בגין ההפרה השיטתית של צווי המניעה, הסתפק בית הדין האזורי באיום עתידי בלבד שאם אליהו והנהלת החברה ימשיכו להתעלם מצווי המניעה הם ייקנסו בכ־400 אלף שקלים.

נראה שבהנהלה פירשו את פסיקת בית הדין כאור ירוק להמשך ההתקפות על התארגנות העובדים. שעות ספורות לאחר הפסיקה האחרונה, דיווח עמוד הפייסבוק של ההתארגנות כי "הנהלת מגדל החליטה לעבור לפסים אישיים ולחסום גישה של חברי הוועד למתקני החברה. כרטיסי הכניסה של חברי הוועד הוגבלו לכניסה רק למשרדים בהם הם עובדים", בהמשך הדיווח הובהר כי "תגובה תגיע במהרה. אם הם [הנהלה] חושבים שבתגובה הילדותית הזו הם ישברו את ההתארגנות, טעות בידם". ואכן, החל מיום שלישי בבוקר מאות עובדים נוספים ממחלקות שונות הצטרפו לצעדי השביתה, שהחלה ביום חמישי שעבר.

אתמול הודיעה ההסתדרות כי תעמיד לרשות העובדים את קרן השביתה של הארגון כדי לפצותם על ימי שביתה בגינם לא קיבלו שכר החל מ־15 בינואר. אם ימשיכו אליהו והנהלת מגדל בצעדי הבריונות וסירובם להכיר בוועד, צריכה ההסתדרות להרחיב את התמיכה בהתארגנות ולכלול גם צעדי סולידריות מצד ועדים אחרים כדי להבטיח ניצחון לעובדי מגדל, שנמצאים כרגע בחזית גל ההתאגדות.

למטה אנו מביאים דיווח של דנה פלג, פעילת מאבק סוציאליסטי, שלקחה חלק בהפגנת עובדי מגדל בשבוע שעבר בתל אביב.


מפגן כוח עוצמתי

מעל אלפיים עובדים ועובדות השתתפו בצעדה שאירגנה התאגדות עובדי מגדל־ביטוח בתל אביב ביום רביעי ה־15 בינואר. בצעדה שיצאה מבית ההסתדרות לכיוון ביתו של שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל, השתתפו כאלף עובדי מגדל ביטוח ועוד כאלף עובדים נוספים מהתארגנות עובדי פלאפון ומשורה של התארגנויות חדשות וותיקות במשק וביניהן: בזק, כלל ביטוח, סלקום־נטוויז׳ן, אלישרא, תדיראן, מכון התקנים, ויזה־כאל, דואר ישראל, עיריית ת״א, טבע ועוד.

רוב גדול, כ־70% בערך, בקרב המשתתפים והמשתתפות היו נשים, מה שמשקף את שיעור העובדות במגדל. המפגינים והמפגינות לבשו חולצות של ההתאגדות החדשה, עם הסיסמה "בוקר טוב אליהו!" שהופנתה לבעלים. למחרת, בראיון לתוכנית "לונדון וקירשנבאום", הסבירה חברת ועד הפעולה, קלאודיה לוי, כי על אף פסיקת בית הדין לעבודה שנגעה להתאגדות בפלאפון, בה נקבע כי נאסר על המעביד להביע עמדה בנוגע להתאגדות עובדיו לפני השלמתה, בחר אליהו לנסות לטרפד את ההתארגנות באמצעות שליחת מכתבים לעובדים ובהם "עצה" שלא להצטרף לוועד.

עם זאת, העובדות בהפגנה היו נחושות, מלאות מרץ, כוח ונכונות להילחם. הן לא קונות את מתק השפתיים והתעלולים של אליהו ותומכות בהתאגדות. היו הרבה מחיאות כפיים לנואמים, חלקם מוועדים אחרים שבאו להפגין סולידריות. אוטובוסים לפחות מכל אזור המרכז זרמו להפגנה והראו התארגנות מרשימה שמוכיחה את יכולותיה של ההסתדרות כשהיא נרתמת לעניינים!

בסיום ההפגנה הכריז הועד על סדרה של צעדי שביתה "עד להודעה חדשה". לאחר מכן העיפו העובדות והעובדים בלונים כחולים שנראו היטב על רקע שמי התכלת הבהירים, מול חלונות הנהלת מגדל. זו היתה הפגנת כוח של ממש מצד עובדות ועובדים שרואים, כפי שהסבירה חברת הוועד לוי בראיון איתה, את הרווחים העצומים שגורפות חברות הפיננסים ואת משכורות המנהלים שמגיעות לשמיים — לעומת המשכורות שלהן בגובה הדשא. כל הכבוד לעובדות ולעובדי מגדל!

דנה ג.פלג

הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.