ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
ארה״ב
המאבק להעלאת שכר המינימום מתרחב
אלפי עובדים ברשתות המזון המהיר, ברשתות השיווק ובמקומות עבודה נוספים שבתו והפגינו בחודשים האחרונים ברחבי ארצות הברית למען העלאת שכר המינימום ל־15 דולר לשעה והזכות להתאגד
2,081

2,081

שכר המינימום הפדרלי בארצות הברית עומד כרגע על 7.25 דולר לשעה בלבד. הנשיא ברק אובמה הציע באחרונה להעלות אותו ל־10 דולר ולפרוס את ההעלאה על פני שלוש שנים. אם הדבר אכן יקרה, תהיה בכך משום הקלה מסוימת עבור עובדי שכר המינימום, אך בהתחשב במצב הכלכלי של מרבית האמריקאים מדובר יהיה עדיין בשכר של מצוקה ועוני.

גל המחאה נגד שכר־הרעב, שהחל עם שביתות נטישה ספונטניות של עובדי מזון מהיר בניו־יורק ושיקגו, והמשיך עם ימי פעולה ארציים, מגיע לשיאו בימים אלה בעיר סיאטל. בנובמבר האחרון, תושבי הפרבר סיטק, הצמוד לשדה התעופה של סיאטל, יזמו משאל־עם על הצעת חוק להעלאת שכר המינימום ל־15 דולר לשעה (משאלי־עם על הצעות חוק שונות נפוצים יחסית בארה״ב). ההצעה זכתה ברוב, ובמקביל קשאמה סוואנט, פעילת תנועת "אלטרנטיבה סוציאליסטית" (התנועה האחות של "מאבק סוציאליסטי" בארה״ב), עשתה היסטוריה בבחירות המקומיות בסיאטל השכנה, ונהפכה לחברת המועצה הסוציאליסטית הראשונה בעיר מזה למעלה ממאה שנה.

סוואנט זכתה בקרוב למאה אלף קולות, וגברה על מועמד מכהן בעל כוח פוליטי רב מטעם המפלגה הדמוקרטית, וזאת בזכות החיבור העוצמתי שנוצר בין קמפיין הבחירות שלה למאבק להעלאת שכר המינימום. הניצחון של סוואנט והתנועה שהתפתחה בשטח סביב הקמפיין שלה הפכו את סיאטל ללב המאבק הארצי למען 15 דולר לשעה, ולעיר עם הפוטנציאל הגבוה ביותר להפוך את הדרישה הפופולרית למציאות.

סיאטל במוקד המאבק

מועצת העיר בסיאטל היא הגוף שקובע בחקיקה מה יהיה שכר המינימום בעיר, כשבנוסף יש לתושבי העיר אפשרות ליזום משאל־עם בנושא.

לפי סקר שערכו איגודי העובדים בסיאטל בפברואר, כ־68% מהתושבים תומכים בהעלאת מיידית של שכר המינימום ל־15 דולר. המיליארדר וורן באפט, האיש השני בעושרו בארצות הברית, כבר הכריז בראיון ל־CNN כי לדעתו מדובר ברעיון רע. בעלי ההון חוששים כי המומנטום שהמאבק צובר בסיאטל ייצור אפקט דומינו שישפיע גם על אזורים אחרים בארצות הברית. לכן הם מתאמצים ליצור דה־לגיטימציה לדרישה ל־15 דולר, ומנסים למסמס אותה באמצעות הבטחות להעלאה מדורגת בעתיד.

זו בדיוק הסיבה שהניעה את תנועת "אלטרנטיבה סוציאליסטית" ליזום, יחד עם שורה ארוכה של שותפים מאיגודי העובדים והתנועות החברתיות בסיאטל, את "15 עכשיו!" — התארגנות להעלאה מיידית של שכר המינימום.

ההתארגנות הושקה בתחילת ינואר עם יותר מ־450 משתתפים, וזוכה לתמיכה מצד שורה של ראשי ועדים ודמויות ציבוריות בסיאטל ומחוץ לה, כמו נועם חומסקי, וגם טום מורלו מלהקת Rage Against the Machine. כשבוע לאחר ההשקה המוצלחת צעדו אלפי מפגינים עם שלטי ההתארגנות החדשה בהפגנה השנתית לזכרו של מרטין לות׳ר קינג בסיאטל.

בחודש פברואר השתתפו מאות פעילים ופעילות בכנס של התארגנות ולמידה לקראת המשך המאבק והשקת קבוצות פעולה של ההתארגנות החדשה. בעקבות הכנס הוקמו שמונה קבוצות פעולה שונות בשכונות ובקמפוסים המתפרסות על כל האזורים בסיאטל.

היעד הבא של ההתארגנות הוא לארגן צעדה גדולה באחד במאי בדרישה להעלאת שכר המינימום במטרה להמשיך להרחיב את המאבק ולבנות תנועה המונית בשטח, שתבטיח כי הדרישה לא תמוסמס ולא תידחה לעד על־ידי מועצת העיר.

הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.