ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
חזרה בטוחה לכיתה
באמת אי־אפשר לחזור ללמוד?
הורים, תלמידים ותלמידות, מורות ומורים חיים באי־ודאות, בין למידה מרחוק לחזרה לכיתות, ללא הכנה מספקת
2,665

2,665

"אני עם כאבי ראש ותסכול שלא רואים אותי... מעבר לריבוע אחד [בזום] בתוך מיליון ריבועים", כך תיארה את המצב תלמידת תיכון מתל אביב באחת מהפגנות הנוער בדרישה לחזרה ללימודים. גם ארגוני ההורים יזמו בסוף אוקטובר הפגנות במספר מוקדים בקריאה לגייס את המשאבים הנחוצים לפתיחת כיתות א'-ד'. חלק מההפגנות השתלבו עם מחאות מקומיות נגד שלטון נתניהו.

ביום חמישי האחרון (26.11), שרי "קבינט הקורונה" הצביעו במשאל טלפוני על חזרתם כעת, במתכונת חלקית, של 400 אלף תלמידי כיתות י' עד י״ב ללימודים בתי הספר ביישובים המוגדרים ירוקים או צהובים. לטענת יו״ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל־יסודיים, מנשה לוי, "לא ניתן ליישם בצורה רצינית את המתווה לתלמידי י'–י״א–י״ב... עם המגבלות של מקסימום ארבע קפסולות למורה ושתי קפסולות לתלמיד, ניתן להביא את התלמידים לבית הספר ליום וחצי בשבוע לכל היותר".

423 אלף תלמידי כיתות ז'-ט' מיועדים לחזור לבתי הספר ב־6 בדצמבר. לא ברור באיזה היקף שעות יהיו הלימודים בפועל. לפתיחה מלאה של כיתות א'-ד' שר האוצר ישראל כ״ץ סירב לתת "אפילו לא שקל אחד" והתקצוב הקיים ממשרד החינוך מספיק רק ל־4 ימי לימודים. אין מספיק מורות ומורים כדי לעמוד בדרישות משרד הבריאות ושעות הוראה קיימות פשוט לא משובצות במערכת השעות, כי אין מי שילמד אותן.

פעם נוספת, כל החלטה בדבר חזרה ללימודים של שכבת גיל מסוימת מתקבלת בדקה ה־90 ללא בחינה מלאה של כלל המשמעויות וללא דאגה לפרטים הקטנים — שרק מי שחיים את מערכת החינוך יכולים לדעת. אבל אף אחד לא שואל את הסתדרות המורים, ארגון המורים ואת ארגוני ההורים והתלמידים והתלמידות... כביכול, מי הם שיתייחסו לעמדתם? בסך הכול אלה הילדים שנפגעים מההשלכות הנפשיות, הלימודיות והחברתיות של סגירת מוסדות הלימוד (השלכות הפוגעות בצורה הקשה ביותר במשפחות פחות מבוססות כלכלית). בסך הכול אלו המשפחות העובדות שהבוסים שלהן דורשים לבחור בין בריאות ודאגה לילדים לבין פרנסה. בסך הכול אלה המורות והתלמידות/ים שיחזרו ללימודים תחת סיכון של הידבקות והפצת המגפה.

מהלכי הפתיחה מחדש של בתי הספר מתבצעים כחלק משלבי היציאה מהסגר השני. אלא שפתיחת מערכת החינוך בתנאים סבירים בצל הקורונה דורשת גם השקעת חירום במערכת שעברה הפרטה חלקית ושתקציביה יובשו במשך עשורים, ולזה הממשלה לא מוכנה.

לא חסרים פתרונות

ארגוני המורות דרשו בצדק להימנע מפתיחה במתכונת שתסכן את בריאות צוותי ההוראה והתלמידים. כל צוותי ההוראה צריכים לעבור להעסקה בטוחה וקבועה במשרות מאוגדות ולא דרך חברות קבלן.

בשביל למנוע התפרצויות נקודתיות של הנגיף, יש לערוך בדיקות קורונה בכל מוסד חינוכי מספר פעמים בשבוע, לעקוב אחר התחלואה ולשלוח לבידוד נקודתי לפי הצורך. תלמידים וצוותי הוראה הנשלחים לבידוד, ובני משפחותיהם, צריכים ליהנות מרשת ביטחון מלאה — בריאותית, כלכלית, חינוכית ונפשית.

במקביל, אסור להשאיר את התלמידים והתלמידות בשכבות ובבתי הספר שנותרו סגורים רק בזום. ניתן לקיים מפגשים פנים אל פנים בקבוצות קטנות ובשטחים פתוחים ולשלב במערכי חינוך שונים, לצד צוותי הוראה, גם עובדים מתחומי התרבות והפנאי — תוך תשלום שכר מלא והבטחת משרה לטווח ארוך.

ההתמודדות עם המגפה מורכבת, אך לא חסרים פתרונות. הבעיה היא לא רק הפוליטיקאים המנותקים, אלא באופן מהותי עצם המדיניות הקפיטליסטית המונעת השקעה של המשאבים האדירים הקיימים בחברה במה שנחוץ חברתית.

איך לחזור באופן בטוח לכיתות?
  • לא להנחתת מתווים. ארגוני המורים, ההורים והתלמידים צריכים להיאבק למען מתווה שיגובש על ידם באופן דמוקרטי, בהתאם לצרכים האמיתיים בשטח.
  • כן להקטנה אמיתית של הכיתות — תוספת תקנים קבועים של מורות וגננות, העלאה משמעותית בשכר עובדות ועובדי מערכת החינוך, בניית מבנים ושיפור מערכות האוורור.
  • לא למירוץ אחרי "השלמת חומר" — כן להתמודדות עם הפערים והקשיים שנוצרו במהלך תקופות הסגר בפרט ותקופת הקורונה בכלל. תוספת של פסיכולוגיות, עובדות סוציאליות, קלינאיות ותרפיסטיות.
  • כן לבדיקות רוחב במערכת החינוך שיאפשרו לבודד נקודתית את מי שנדבקו בנגיף ולצמצם הדבקה בצורה היעילה ביותר. כן להשקעה מסיבית במערכת הבריאות.
  • מס חירום על ההון והגדלת המיסוי על החברות הגדולות לצורך מימון הצרכים הדחופים של מערכות החינוך, הבריאות והרווחה להתמודדות עם המגפה.
*   גירסה מעודכנת של כתבה שהתפרסמה בגיליון נובמבר־דצמבר של עיתון 'המאבק'
הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.