ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
עדות מהמחאה בעזה
יום שני העקוב מדם
מורה מעזה כותבת לנו על מה שראתה ביום המחאה ב־14 במאי, היום בו נורו למוות כ־60 מפגינים לא חמושים שלא סיכנו איש
1,899

1,899

ביום ההעברה הפרובוקטיבית של השגרירות האמריקאית הפגינו רבבות תושבים ברצועת עזה במחאה על המצוקה האיומה תחת המצור והכיבוש המתמשכים בחסות ממשל טראמפ. היה זה שיאה של המחאה העממית הגדולה ביותר שנראתה עד היום נגד המצור ברצועה. אך ממשלת ההון וההתנחלויות של נתניהו שלחה צבא כדי להטביע את המחאה בדם. הדברים הבאים, רנא שובייר, מורה מהעיר עזה, מחברת הספר "בעזה אני מעיזה לחלום", כותבת ל'מאבק סוציאליסטי' על מה שראתה וחוותה באותו היום בהפגנה ממזרח לעיר, אחד משורת מוקדי הפגנות.

יום שני ה־14 במאי היה היום הראשון של חופשת הקיץ עבור הילדים כאן. הם בדיוק סיימו יום קודם את בחינות הגמר ויום שני היה אמור להיות יום של בילוי משפחתי. אולם ילדיי הפתיעו אותי השנה כשלא נידנדו שאקח אותם להסתובב איפשהו כרגיל. המקום היחידי שהם רצו ללכת אליו היה להפגנת המחאה של 'צעדת השיבה'.

התרגשות רבה הייתה באוויר במשך כמה ימים, וכולנו הרגשנו שיום שני יהיה יום של תנופה עבור המחאה. כך היה, אך הצבא הישראלי הפך את אותו היום ליום אבל עבורנו.

הגענו לשם (להפגנה ממזרח לעיר עזה) סביב הצוהריים והדבר הראשון שראיתי היה דגל פלסטיני ענקי מתנופף גבוה על תורן, מה שמילא אותי בתקווה ובאומץ. אזור המחנה הוצף באנשים שהתאספו במוקדים שונים. רבים ישבו תחת האוהלים, שעה שהרוב עמדו וישבו כ־300 מטר מגדר התיל של הרצועה.

הלאה לכיוון הגדר, עשן שחור מצמיגים בוערים מילא את האוויר ומדי פעם מבול של רימוני גז מדמיע ניתך על המפגינים. חלק מהמפגינים לבשו מסכות כדי להתגונן, היו מי שאחזו במחבטים כדי להרחיק חזרה את הרימונים, ורבים נמלטו בריצה לכיוון הנגדי כדי לחמוק משאיפת הגז. ככל שהתקרבתי לאזור ההתאספות, ניתן היה להרגיש שהאוויר נעשה כבד.

סרטון מההפגנה, שצילמה בתה של רנא:

מספר האמבולנסים סביב ההפגנה היה גבוה יותר מבכל יום אחר. הם היו בכל פינה ותימרנו מנקודות שונות.

לידי, על תלולית עפר קטנה, עמדה קבוצת נשים שהתפללו בקול חזק ובקריאה לניצחון. אדם זקן ישב על כיסא מול מצלמה והתראיין. הוא נראה בן למעלה משמונים, אדם שיכול לספר הרבה. הוא היה שורד נכבה ומבוגר יותר ממדינת ישראל הכובשת.

עדיין על תלולית העפר, שמעתי רעשי ירי ספורדיים. לפני שהגעתי למחנה, מניין המפגינים ההרוגים עמד על 16. בתוך כמה רגעים נאמר לי שהמספר זינק ל־30.

בהתחשב בהסלמה המטורפת הזאת בהרג, ציפיתי שאנשים יתחילו להתפזר. אלא שקרה בדיוק ההפך. המפגינים עמדו שם בעיקשות ורק נעשו נחושים יותר.

מחאת 'צעדת השיבה' החדירה בכולנו תקווה בדרכים רבות. צעירים עמדו ללא פחד וקראו תיגר על הצלפים הישראלים המבוצרים בכבדות, שהיו יכולים בכזו קלות לבחור לחסל כל אחד מהמפגינים. כשעמדתי שם הרהרתי לעצמי: כל תנועותיהם של הצלפים כל־כך מדודות ומחושבות. למעשה, מה שהם עושים דומה במידה רבה למה שעושים ציידים — הם מביטים בטרף שלהם כשהוא חסר אונים ומנצלים את ההזדמנות לירות.

בסוף היום, מניין המפגינים החללים עמד על 60. אותו יום שני היה עקוב מדם ובלתי נשכח. נכבה נוספת להיסטוריה שלנו. אולם אמונתנו האיתנה היא שדמם של החפים מפשע שנשפך יהיה לזרעים שמהם תפרח חירותנו בעתיד.

תנועת מאבק סוציאליסטי דורשת
  • סוף לירי על מפגינים! די למדיניות היד הקלה על ההדק! די להסתה, מחאה היא לא טרור!
  • הקמת ועדת חקירה עצמאית — שתכלול נציגים ישראלים, פלסטינים ובינלאומיים מארגוני עובדים, קהילה וזכויות אדם עצמאיים — לבדיקת הרג המפגינים. העמדה לדין של שרשרת האחראים, כולל מהדרג המדיני.
  • הצטרפות ארגוני העובדים בישראל לארגוני עובדים בעולם בגינוי הרג המפגינים והמשך המצור והכיבוש, ובתמיכה במאבק לשלום.
  • סולידריות עם מחאת התושבים. כן להפגנות משותפות של יהודים וערבים, ישראלים ופלסטינים, נגד המצור, הכיבוש, העוני, אי־השוויון וממשלת ההון וההתנחלויות של נתניהו. כן למאבק לשלום ולצדק חברתי!
  • כן להרחבת המחאה העממית, כן למאבק המוני של הפלסטינים לשחרור לאומי וחברתי. הקמת ועדי פעולה דמוקרטיים כדי לסייע בארגון המחאה ובהגנה על ההפגנות.
  • די למדיניות "ניהול הסכסוך". די למצור על תושבי רצועת עזה, די לכיבוש. די לכפיית עוני ומצוקה, די לנישול, סוף לדיכוי הלאומי של העם הפלסטיני.
  • סוף לשלילת הזכות להגדרה עצמית — כן למדינה פלסטינית עצמאית, דמוקרטית, סוציאליסטית ושוות זכויות, שבירתה במזרח ירושלים, לצד ישראל דמוקרטית וסוציאליסטית, שתבטיח שוויון זכויות אמיתי לכול.
  • פתרון צודק לפליטים הפלסטינים. הכרה בעוול ההיסטורי של הנכבה — חורבן מאות יישובים ועקירת מאות אלפי תושבים — ובזכות הפליטים המעוניינים בכך לשוב, תוך הבטחת חיי רווחה ושוויון לכלל התושבים.
  • מאבק לשלום אזורי. סולידריות עם המאבקים במזרח התיכון ובשאר העולם נגד אליטות מושחתות, דיכוי ועוני. כן לשוויון לכל הלאומים, לדמוקרטיה ולשינוי סוציאליסטי.
הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.