ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
מזרח ירושלים
"כדור גומי בראש — ילד בן 12"
כוחות מג״ב פשטו על עיסאוויה, בן 12 נורה ב"כדור ספוג" קטלני ■ ראיון עם מוחמד אבו־חומוס מוועדת המעקב של הכפר עיסאוויה במזרח ירושלים, קרוב משפחה של הפצוע
2,496

2,496

אחמד תאופיק אבו־חומוס, בן 12 מעיסאוויה, מאושפז מאז יום רביעי במצב קשה בביה״ח הדסה בירושלים, כשהוא מורדם ומונשם. אחמד פונה באמבולנס לבית החולים במצב של סכנת חיים לאחר שנפגע מירי "כדור ספוג" בראשו במהלך עימותים עם כוחות מג״ב שנכנסו לעיסאוויה.

כדורי הספוג הם נשק לפיזור הפגנות שבהחלט יכול להיות קטלני. בספטמבר 2014 פגיעה של כדור ספוג במהלך הפגנה בשכונת ואדי ג׳וז, במזרח ירושלים, הביאה למותו של מוחמד סנוקרוט בן ה־16. לפי נתוני האגודה לזכויות האזרח, 15 אנשים שנפגעו מכדורי ספוג איבדו עין — שישה מהם קטינים, שהצעיר שבהם הוא בן שש.

שוחחנו עם מוחמד אבו־חומוס, מוועדת המעקב של עיסאוויה, שהיה עד לכניסת כוחות מג״ב לכפר. אחמד הוא הנכד של אחיו.

מה מצבו של אחמד? עד כמה חמורה הפגיעה?

הילד עכשיו מורדם לכמה ימים עד שיראו מה המצב שלו. לא ברור מה המצב של העיניים שלו ומה המצב של המוח שלו. עשו לו ניתוח בשביל להפסיק את הדימום ולטפל בכמה שברים בראש. צריכים לשים לו עוד תפרים אבל לא עכשיו אלא כשהוא יתעורר.

הוא קיבל כדור גומי בראש, ואולי אפילו שניים — ילד בן 12...

לפי הדיווחים אחמד נפצע בעת כניסה פרובוקטיבית של כוחות מג״ב לעיסאוויה. אתה היית בשטח בזמן הזה ואף ניסית לתעד את המתרחש עד ששוטרים החרימו את מכשיר הסלולר שלך. תוכל לספר לנו מה ראית?

ביום רביעי בצהריים נכנסו יותר מ־80 חיילי וקציני מג״ב לתוך הכפר, וזאת למרות שהכפר היה שקט. כשהחיילים נכנסים לכפר, כל האנשים, גם מי שיש לו ניירות חוקיים ואישורי עבודה, מפחדים. אנשים סוגרים את החנויות שלהם ובורחים לכביש. היתה זריקת אבנים על החיילים והם התחילו להשתמש בכדורי גומי וברימוני גז... ירו המון לתוך השכונה.

אני רוצה להראות גם לישראלים איך מתנהגים לתושבים, איך יורים כדור גומי, איך פושטים על הכפר כמו מאפיה. שיראו גם איך לוקחים לאנשים את המפתחות של המכוניות במחסום... לכן אני מצלם.

בזמן שאני מצלם, הקצין אומר לי: "אל תצלם אותנו". הוא התחיל לאיים ודחף אותי. אחר־כך באו עוד שלושה חיילים. הם דחפו אותי לקיר, לקחו לי את הפלאפון ואת תעודת זהות, ואמרו לי: "אתה עצור, אתה מפריע לנו, לא רוצים שתצלם".

עיכבו אותי לאיזה חצי שעה... עמדתי בפינה כמו עצור. בזמן הזה, מחקו את כל מה שיש לי בפלאפון. הקצין נתן את הפלאפון לחיילת והיא מחקה הכול. העבירה את השפה מערבית לאנגלית ומחקה את כל מה שיש לי בפלאפון... אחר־כך כשהקצין החזיר את התעודה ואת הפלאפון, הוא גם ירה כדור ככה לכיוון הרגליים.

ביום שלישי שעבר (29.12) התקיימה בכניסה לעיסאוויה הפגנה במחאה על הסגר הארוך שמוטל על הכפר, בה השתתפו תושבי השכונה לצד סטודנטים ומרצים מקמפוס האוניברסיטה העברית הסמוך. תוכל לפרט עוד לגבי ההפגנה והסגר?

כביש הכניסה הזה לעיסאוויה סגור כבר שנה ומשהו מאז המלחמה בעזה. לאחר שהמשטרה עם נציגים של עיריית ירושלים סגרה לנו את הכניסה מכיוון האוניברסיטה, הלכנו לבית המשפט. בבתי המשפט אמרו לנו: חכו חודשיים וזה ייפתח. עד היום מושכים את הזמן ואומרים "זה ביטחון", אבל זה שקר. ומג״ב יושב שם 24 שעות.

אנחנו אירגנו בשבוע שעבר אסיפה עם פעילי זכויות אדם, חברי כנסת ואנשים מהאוניברסיטה העברית, סטודנטים ומרצים. זאת לא היתה הפגנה אבל התחילו להגיע קצינים של המשטרה ואמרו שזאת הפגנה לא חוקית. פנו אליי ואמרו לי "אנחנו עוצרים אותך", והתחילו לאיים עליי. אנחנו מתכוננים שוב להביא אנשים וחברי כנסת ופעילי זכויות אדם כדי שיבואו ויראו שהמחסום הזה רק מעניש את הכפר. יותר מ־5,000 תושבים סובלים מסגירת הכביש הזה.

מה המסר שלך על רקע ההסלמה וצעדי הענישה הקולקטיבית שמבצעת ממשלת נתניהו?

אני מבקש מהעם הישראלי שיחשוב פעמיים על מה שקורה. ההתנהגות של הממשלה מאיימת על כל האנשים, ולא אכפת לה מהעם הישראלי. העם הישראלי צריך לחיות בשקט ושלום אבל מי שאחראי למצב בשטח ולמצב הביטחוני זאת הממשלה הזאת — הם מביאים את זה למצב קשה. אין להם תוכנית איך להביא את השקט ואיך להביא את השלום לעם הישראלי.

ראיתם את הרצח של בני המשפחה מדומא... ועד היום עיכבו את המשפט. אנשים ראו איך רצחו את מוחמד אבו־ח׳דיר ועד היום המשפט לא הסתיים. ראינו איך המחבל היהודי רצח את הבחורה ופצע 7 אנשים במצעד הגאווה — אף אחד מהשוטרים שהיו שם לא ירה בו כדור אחד... והוא המשיך לדקור ופגע ב־7 אנשים והרג. ולא השתמשו נגדו בכדור גומי ולא עצרו אותו באלימות.

העם הישראלי ימשיך לסבול מהדרך של הממשלה הזאת... אומרים "יצאנו מעזה", אבל עושים עוצר על עזה. אומרים "נצא מהשטחים" אבל בונים עוד התנחלויות. 20 שנה מתחילת אוסלו עד היום, הפלסטינים סובלים ומאוימים. מה יעשו הפלסטינים? ירימו ידיים וישתקו?! והמתנחלים יישארו לשלוט?!

צפו בדבריו של מוחמד אבו־חומוס בכנס סוציאליזם 2015:


הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.