ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
קמפוסים
שנה אקדמית חדשה בצל משבר יוקר מחיה ודיכוי
שנת הלימודים האקדמית נפתחת במכללות ואוניברסיטאות בארץ ■ רובנו נחזור לקמפוס — ללימודים, לעבודה — ולהמשך מציאות של יוקר דיור ומחייה ושכר עוני עבור שעות עבודה ארוכות, דיכוי, אפלייה ואלימות ■ בין הגשת עבודה למשמרת בעבודה, אין לנו ברירה אלא להתארגן ולהיאבק למען שינוי
948

948

השנה האקדמית נפתחת כעת בסימן משבר כלכלי הולך ומעמיק עקב האינפלציה ועליות המחירים. זו השנה הראשונה מאז משבר הקורונה בלי תו ירוק ובלי מגבלות, אך המצוקות החומריות — שהועצמו עקב משבר הקורונה — לא נעלמו לשום מקום ואף מחמירות: העלייה האסטרונומית במחירי הדיור פוגעת בסטודנטיםות. בדיקה של יד 2 הראתה כי מחירי השכירות עלו כמעט בכל השכונות הסמוכות למוסדות אקדמיים, במקרים רבים בשיעורים דו ספרתיים — ת״א היא השיאנית, היכן שנרשמו עליות של יותר מ־20%. 82% מהסטודנטים.ות עובדים, אבל השכר הממוצע של סטודנט או סטודנטית נמוך ב־1000 שקל מההוצאות. הפער נסגר במגורים אצל ההורים, קבלת עזרה כלכלית מהם, או לקיחת הלוואה, כפי שעשו חמישית מהסטודנטים השנה, בסיטואציה של ריבית שעולה. כך לפי סקר 2022 של ההתאחדות הארצית.

העשורים האחרונים התאפיינו בעלייה ברמת ההשכלה הגבוהה ברחבי העולם; האופי המשברי של התקופה מאיים להפוך שוב השכלה גבוהה לנגישה לעשירים בלבד. ההתאחדות והאגודות המקומיות סיפקו רק באופן חלקי גיבוי והובלה למאבקים שפרצו על רקע הקורונה. חשוב לציין שלראשונה מזה מעל 10 שנים חזרה ההתאחדות לדרוש שינוי בגובה שכר הלימוד — אך רק באופן זמני וחלקי, בניגוד לדרישתה הרשמית בעבר.

המצוקה הכלכלית אינה הבעיה היחידה עמה מתמודדות סטודנטיות וסטודנטים בקמפוס: הטרדות מיניות ממשיכות לקרות במוסדות אקדמיים, היכן שהנציבויות למניעת הטרדות מיניות פעמים רבות משמשות כעלה תאנה, מוסד ללא שיניים או סמכות, ולעתים אף מסייעות בטיוח מקרים או שהתנהלותן פוגעת במתלוננות, כפי שנחשף לאחרונה באוניברסיטת חיפה. זוהי דוגמא אחת בלבד להתנהלות הבעייתית של נציבויות. מחאות שפרצו נגד אלימות מינית בקמפוס המחישו את עומק הבעיה אבל גם את עומק הזעם והנחישות של סטודנטיות וסטודנטים להיאבק נגד התופעה הפסולה הזו.

המאבק נגד גזענות ונגד הכיבוש המשיך גם לאורך שנות הקורונה; סטודנטים וסטודנטיות פלסטיניות נתקלו באטימות ההנהלות למול בריונות הימין הקיצוני, שפעיליו הסיתו נגד סטודנטים בטקסי יום הנכבה בשנה שעברה ואף תקפו אותם פיזית. ממשלת הימין היוצאת, בהובלת שר האוצר ליברמן, ושרת החינוך שאשא ביטון, איימה לעצור תקציבים למוסדות בהם יונפו דגלי פלסטין. הנהלות המוסדות האקדמיים משתפות פעולה עם הימין, בהעלמת עין מהתנהלותם האלימה ואף באופן אקטיבי: סטודנטית פלסטינית שציטטה שיר של מחמוד דרוויש בטקס יום הנכבה באוניברסיטת בן גוריון, הורשעה לאחרונה בהליך משמעתי. כאמור, למרות הדיכוי, הפגנות ומחאות נגד עריצות משטר הכיבוש ממשיכות גם בקמפוסים.

להתארגן, להיאבק, לשנות

לאגודות, לוועדי עובדות ועובדים, ולתאי מאבק בקמפוסים יש תפקיד חשוב ואחריות לחבר מאבקים נגד התנהלות פוגענית של ההנהלות, נגד מדיניות קפיטליסטית ולאומנית של הממשלות ונגד הלהט״בופוביה, המיזוגניה והגזענות שמפיץ הימין הקיצוני בקמפוס. ארגונים אלה צריכים להיות כתובת להגנה וסולידריות עבור סטודנטים, עובדים וסגל הוראה — ולסייע להוביל התארגנות למאבק בתוך הקמפוס ולחבר אותם למאבקים קיימים בציבור הרחב.

הקמפוסים הם גם זירת מאבק מעמדי, היכן שמאבקי עובדים ועובדות ממשיכים — עובדות הניקיון באוניברסיטאות העברית, ת״א ובן גוריון בתהליך התאגדות בכוח לעובדים. מאבק סגל ההוראה והמחקר למען הסדרת תנאים וזכויות סביב ההוראה המקוונת ממשיך, כאשר גם הסגל הבכיר שנמצא במו״מ על הסכם קיבוצי חדש מסלים את צעדיו למול התנהלות בריונית של האוצר, בגיבוי ההנהלות. גם לסטודנטיות וסטודנטים מעורבות ישירה במאבקים כאלה. לארגון מרשם, שהוביל את מאבק המתמחיםות לרפואה בעד קיצור משמרות, תאים פעילים בפקולטות לרפואה. מעבר לכך, סטודנטיםות שרואות את העתיד התעסוקתי הצפוי להן ובוחרות להיאבק עליו השתתפו בעבר באופן פעיל גם במאבקים של עובדות סוציאליות ומורות. התנהלות הנהלות המוסדות האקדמיים — כמו אחרון הבוסים הפוגעניים — לצד היד הקשה של האוצר, ממחישים את החשיבות שבסולידריות של סטודנטים וסטודנטיות עם מאבקים מעמדיים המתרחשים בקמפוס. המאבקים שלנו הם נגד אותם גורמים ונגד אותה מערכת דכאנית.

אלינור נדיר ואני נבחרנו שנית לוועד סגל ההוראה והמחקר, ולוקחות חלק מוביל במאבק לשיפור הזכויות ותנאי ההעסקה של הסגל וגם לעידוד סולידריות עם מאבקים חברתיים רחבים כמו המאבק למען האקלים והסביבה, המאבק נגד אלימות מינית ומגדרית ומאבקים נגד גזענות, נגד דיכוי ואפליה, והמאבק הפלסטיני לשחרור לאומי. אלו מאבקים הסובלים מהתנכלות, הסתה ותקיפות מצד ארגוני ימין וההנהלות. נציגות נבחרות שלנו באגודות הסטודנטים גם פעלו כך לאורך השנים.

הקמפוס מביא לידי ביטוי התנגשות יסודית בין הדברים הכי יפים שהאנושות עושה ביחד: מחקר ולמידה, קידום הידע, ובין המצוקות הכלכליות והחברתיות, עמן גם הסטודנטים והסטודנטיות, וגם העובדים והעובדות, צריכות להתמודד. כדי שנתגבר על המצוקות האלה — תולדה של שיטה חברתית קפיטליסטית שפשטה את הרגל — יש צורך להתארגן למאבק, ויש צורך להציג אלטרנטיבה סוציאליסטית. אנו במאבק סוציאליסטי פועלות בקמפוסים כדי לקדם את כל הדברים האלה. הצטרפו לפעילות שלנו וניאבק יחד כדי להפוך אותם למקום טוב יותר בשבילנו.



*   הכותבת היא סטודנטית לתואר מתקדם וחברת ועד סגל ההוראה והמחקר באוניברסיטת תל אביב
הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.